دتکتور شعله چیست؟

آشکارساز شعله یا همان فلیم دتکتور (Flame detector) ابزاری است که برای حس کردن و آشکارسازی تشعشعات مرئی و نامرئی در سیستم‌های اعلام حریق و به خصوص سیستم‌های F&G بکار می‌رود. این دتکتور برای تشخیص شعله طراحی شده و امکان تشخیص کوچک‌ترین سایز شعله را در کمتر از یک ثانیه ممکن می‌کند، از این رو در محیط‌هایی نظیر پالایشگاه‌ها و صنایع پر خطر بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله همه چیز را در مورد انواع، اجزاء و مشخصات فلیم دتکتور‌ها مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

فهرست محتوا

چرا دتکتور شعله

خطر انفجار و آتش سوزی در همه محیط‌ها وجود دارد؛ به خصوص در محیط‌های صنعتی قدیمی گرفته تا کارخانجات صنعتی پیشرفته! هر گونه حادثه آتش سوزی می‌تواند یک نگرانی بزرگ برای صاحبان صنایع باشد. خوب است بدانید که خسارات ناشی از آتش‌سوزی به یک واحد صنعتی می‌تواند به چرخه‌ی کل اقتصاد کشور، صدمات جدی وارد کند. به همین منظور شناسایی حریق در مراکز صنعتی به خصوص صنایع وابسته به مواد شیمیایی پر خطر، به شدت حائز اهمیت است. از این رو آشکارساز‌های شعله ای به دلیل شناسایی حریق زیر چند ثانیه، بسیار مورد توجه طراحان سیستم اعلام حریق و F&G می‌باشند. 

شعله چیست؟

در زمان به وجود آمدن حریق علاوه بر دود، حرارت و گاز‌های سمّی، تشعشعات مرئی و نامرئی نیز از شعله‌ها منتشر می‌شوند. حریق دارای چهار خروجی است و قطعات الکترونیکی به نام دتکتور (آشکارساز) برای شناسایی هر یک از این خروجی‌ها ساخته شده‌اند. که به ترتیب عبارت اند از دتکتور‌های دودی، حرارتی، شعله ای و گازی. در این مقاله دیجی فایر همه چیز را در مورد آشکارسازهای شعله‌ای یا همان فلیم دتکتورها (Flame Detectors) برایتان شرح می‌دهد.

مثلث آتش، چهار وجهی حریق و یا مربع آتش چیست؟ خروجی های حریق یا آتش چیست؟

تشعشعات چیست؟

در علم فوتونیک، به مجموعه ۳ ناحیه مادون قرمز (Infrared)، ناحیه مرئی (Visible) و فرابنفش (Ultraviolet)، ناحیه اپتیکی می‌گویند. از آنجایی که واژه اپتیک (Optic) را غالباً نور معنی می‌کنند، به امواج یا تابش مادون قرمز (IR)، نور مادون قرمز نیز می‌گویند. طول موج و فرکانس ناحیه اپتیکی در شکل زیر نشان داده است.

  • امواج یا تابش‌های ماوراء بنفش که به آن UV می‌گویند.
  • امواج یا تابش‌های مرئی که به آن VISIBLE می‌گویند.
  • امواج یا تابش‌های مادون قرمز که به آن IR می‌گویند.

طیف امواج الکترومغناطیسی

دتکتور شعله ای چیست؟

فلِیم دتکتور، آشکارساز شعله یا دتکتور شعله ای (به انگلیسی: flame detector) نوعی سنسور و حسگر است که برای تشخیص و پاسخ به حضور شعله یا آتش طراحی شده است. این دتکتورها می توانند وجود شعله یا آتش را تشخیص دهد و نسبت به آن واکنش نشان دهد. همچنین آنها این قابلیت را  دارند که دود یا مایع بدون دودی که می تواند آتش ایجاد کند را شناسایی کنند.

آشکارسازهای شعله همچنین می توانند با توجه به دمای هوا و حرکت هوا، آتش را تشخیص دهند. این دستگاه ها و تجهیزات اعلام حریق از امواج الکترومغناطیسی ساطع شده از آتش یعنی امواج فرابنفش (UV)، مادون قرمز (IR) و امواج مرئی (Visible) برای حس کردن و شناسایی شعله استفاده می کنند. آن‌ها می‌توانند وجود شعله را در عرض کمتر از یک ثانیه اعلام و هشدار دهند.  

واکنش فلیم دتکتورها نسبت به تشخیص آتش با توجه به نوع نصب آن‌ها متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال می‌توانند آژیر اعلام حریق را به صدا درآورند و مسیر سوخت را توسط شیر برقی مسدود کنند یا حتی یک سیستم اطفاء حریق را فعال نمایند.

فلیم دتکتور‌ها به دلیل استفاده از مکانیسم‌های خاص برای تشخیص شعله، اغلب می‌توانند سریع‌تر و دقیق‌تر از دتکتورهای دودی و حرارتی (smoke or heat detector) نسبت به وجود آتش پاسخ دهند.

اجزا و قطعات فلیم دتکتور

مدار شماتیک دتکتور شعلهجزء اصلی یک فلیم دتکتور، سنسور شعله آن دتکتور است. سنسورهای موجود در آشکارساز شعله، تشعشع ساطع شده توسط حریق را تشخیص می‌دهند. مدارهای فوتوالکتریک، سیگنالِ شدت تشعشع شعله را به سیگنال ولتاژ مربوطه تبدیل می‌کنند. این سیگنال در یک میکروکنترلر مجزا پردازش شده و به خروجی مورد نظر تبدیل می شود. یک آشکارساز شعله از اجزا و قطعات زیر تشکیل شده است:

  • مدارهای آشکارساز فوتوالکتریک (photoelectric detective circuits)
  • مدارهای تهویه سیگنال (signal conditioning circuits)
  • سیستم های ریزپردازنده (microprocessor systems)
  • مدارهای ورودی/خروجی (I/O circuits)
  • سیستم های خنک کننده بادی (wind cooling systems)

انواع دتکتورهای شعله ای و نحوه کار آن‌ها

آشکارسازهای شعله ای نوری یا اپتیکال (Optical flame detectors) کاربردهای متعددی در انواع محیط های خطرناک دارند. می‌توان از آن‌ها در تاسسیسات گرمایشی صنعتی، توربین‌های گازی صنعتی تا تأسیسات نفت و گاز و پتروشیمی استفاده کرد.  چرا که آن‌ها می‌توانند شعله های کوچک را به سرعت تشخیص داده و خطر حریق را در یک محیط معین به صفر برسانند.

دتکتورهای شعله ای از سه دسته از سنسور‌ها استفاده می‌کنند که عبارت‌اند از: سنسور‌های امواج مادون قرمز (IR)، سنسور‌های امواج فرابنفش (UV) و سنسور‌های نور مرئی که برخی از آنها پردازش تصویر را نیز انجام می‌دهند.

به همین ترتیب با توجه به نوع شعله‌ای که این دتکتورهای شعله ای سنس می‌کنند می‌توان انواع سنسور‌ها را در آن‌ها استفاده کرد و هر برند محصولات با رنج متفاوت خود را تولید می‌کند که به ترتیب زیر در دسته بندی قرار می‌گیرند:

دتکتور شعله UV یا فرابنفش (Ultra-Violet Flame Detector)

آشکارسازهای شعله ای فرابنفش (UV) تشعشعات ماورا بنفش را تشخیص می‌دهند. از آنجایی که اکثر آتش سوزی‌ها اشعه ماوراء بنفش را تولید می‌کنند، دتکتور UV یک گزینه خوب، برای بسیاری از مکان‌ها است. فلیم یو وی به طیف وسیعی از سوخت های قابل اشتعال از جمله هیدروکربن ها، گوگرد، هیدرازین و آمونیاک حساس  است. همچنین برای تأسیساتی که مستعد خطرات تخصصی مانند آتش سوزی هیدروکربن، هالوژن و فلز هستند، مفیدتر است.

دتکتور شعله ای UV معمولاً امکان تشخیص بهتری در محدوده طول موج های کمتر از 300 نانومتر دارند. از این رو برای اینکه میزان خطا و اثرات تشعشعات پس زمینه طبیعی کاهش یابد، باید محدوده تشخیص و نصب آنها را تا 300 نانومتری تعیین نماییم.

مزایا و معایب دتکتورهای  UV

یک آشکارساز فرابنفش مزایا و معایبی دارد. از مزایای آشکارساز UV می توان به تشخیص آتش سوزی و انفجار، واکنش با سرعت بالا (در عرض 3 تا 4 میلی ثانیه) و توانایی پاسخگویی به آتش سوزی های هیدروکربنی، هیدروژنی و فلزی اشاره کرد.

از معایب دتکتورهای شعله ای فرابنفش می توان به پاسخگویی و واکنش نشان دادن به هشدارهای کاذب ایجاد شده جوشکاری در دامنه های دوربرد اشاره کرد. حتی ممکن است به رعد و برق، جوش قوس الکتریکی، تشعشع و نور خورشید، صاعقه، جرقه و غیره نیز واکنش نشان دهند. از آنجایی که این آشکارسازها به تخلیه الکتریکی مانند رعد و برق نیز واکنش نشان می دهند، بنابراین بهتر است در یک محیط داخلی نگهداری شوند.

شاید به این علت باشد که برای این که هشدارهای کاذب ایجاد شده در هنگام جوشکاری و زدن رعد و برق توسط دتکتور را به حداقل برسانیم، یک تاخیر زمانی 2 تا 3 ثانیه ای در نظر گرفته می‌شود. از معایب دیگر آشکارسازهای فرابنفش این است که آلاینده های روغنی ممکن است هنگام قرار گرفتن روی آنها باعث کاهش حساسیت و عدم عملکرد درست آن شوند.

کاربرد دتکتور شعله ای ماوراء بنفش
    1. تأسیسات نفت و گاز دریایی
    2. تأسیسات و خطوط لوله نفت و گاز در خشکی
    3. کارخانه های پتروشیمی
    4. تاسیسات کشتی سازی
    5. صنعت خودرو
    6. تأسیسات تولید برق
    7. صنعت نقاشی
    8. انبار مواد با قابلیت اشتعال بالا
    9. تاسیسات دفع زباله
    10. مواد منفجره
  1.  درکل محیط‌های بسته مناسب این دتکتور است.
دتکتور شعله ای فرابنفش و مادون قرمز (UV/IR flame detector)

یک آشکارساز شعله UV/IR از حسگرهای فرابنفش (UV) و مادون قرمز (IR) تشکیل شده است. این حسگرها در یک دستگاه واحد به هم متصل شده اند. از این‌رو این نوع آشکارساز نسبت به هر دو طول موج UV و IR حساس است. این امر در به حداقل رساندن هشدارهای کاذب مفید می باشد. دتکتور شعله ای فرابنفش و مادون قرمز با مقایسه سیگنال آستانه هر دو محدوده، قادر به تشخیص اشعه های UV و IR است.

 این دو حسگر به طور جداگانه عمل می کنند، همان طوری که در بالا توضیح داده شد. با این حال، برخی مدارات و سیم کشی های اضافه شده، به آشکارساز کمک می کند تا هر دو سیگنال را پردازش و ارزیابی کند. در نتیجه، آشکارساز ترکیبی قابلیت رد هشدار کاذب بهتری نسبت به دتکتورهای UV یا IR دارد.

همانطور که گفته شد، هر سنسور جداگانه عمل می کند، اما ترکیب این دو سنسور باعث شده تا  الگوریتم های پردازش سیگنال پیشرفته به این دتکتور اضافه شود. این امر باعث می شود تا عملکرد دتکتور شعله ای UV/IR به طیف گسترده ای از مایعات، گازها و جامدات فرار قابل اشتعال گسترش یابد.

مزایا و معایب دتکتورهای شعله ای UV/IR

آشکارساز شعله UV/IR مزایا و معایبی هم دارد. از مزایای آن می توان به ری اکشن سرعت بالا و مصونیت از هشدار نادرست و کاذب اشاره کرد.

از معایب آشکارساز شعله UV/IR می توان به این موضوع اشاره کرد که نمی‌توان از آن‌ها برای آتش‌سوزی‌های غیر کربنی استفاده کرد. آنها همچنین قادر به تشخیص آتش‌سوزی‌هایی هستند که هر دو تابش UV/IR را از خود ساطع می‌کنند و در صورت ساطع کردن هر کدام از این اشعه‌ها به صورت جداگانه، آنها قادر به تشخیص و اعلام حریق نخواهند بود.

دتکتور شعله ای فرابنفش و مادون قرمز (UV/IR flame detector)

یک آشکارساز شعله UV/IR2 از حسگرهای فرابنفش (UV) و دو سنسور مادون قرمز (IR) تشکیل شده است. این حسگرها در یک دستگاه واحد به هم متصل شده اند. از اینرو این نوع آشکارساز نسبت به سه طول موج UV و IR و یک باند دیگر مادون قرمز حساس است. این امر در به حداقل رساندن هشدارهای کاذب مفید می باشد.

 این سه حسگر به طور جداگانه عمل می کنند، همان طوری که در بالا توضیح داده شد. با این حال، برخی مدارات و سیم کشی های اضافه شده، به آشکارساز کمک می کند تا هر سه سیگنال را پردازش و ارزیابی کند. در نتیجه، آشکارساز ترکیبی قابلیت رد هشدار کاذب بهتری نسبت به دتکتورهای UV/ IR دارد.

بهتر است بدانید که دتکتور شعله مادون قرمز سه گانه + فرابنفش (3IR+UV flame detection)  نوع دیگری از آشکارسازهای شعله است. فلیم دتکتور چند موجی یا چند طیفی 3IR+UV برد و دقت بالایی دارند. چون وجود آتش را متمایز از نویز و تابش پس زمینه موجود در تمامی محیط ها می‌دانند.

دتکتور شعله ای IR یا مادون قرمز (Infra-Red Flame Detector)

آشکارسازهای شعله مادون قرمز (IR) تابش و اشعه IR را مشاهده می کنند. عملکرد آنها این گونه است که باند طیفی مادون قرمز را گازهای داغ منتشر می کنند، بررسی می کنند.

هنگام سوزاندن یک هیدروکربن (به عنوان مثال، چوب یا سوخت های فسیلی مانند نفت و گاز طبیعی) گرما و CO2 زیادی آزاد می شود. CO2 داغ انرژی زیادی را در فرکانس تشدید 4.3 میکرومتر ساطع می کند. انرژی آزاد شده از سوزاندن CO2 در فرکانس تشدید 4.3 تا 4.4 میکرومتر میکرونی است که باعث می شود آشکارساز IR، انتشار را شناسایی کند.

بهتر است بدانید که باند اصلی انتشار تشعشعی برای آتش‌سوزی‌های سوخت هیدروکربنی بین 4.3 تا 4.4 میکرون است. این پهنای باند، محدوده انتشار مادون قرمز است و حسگرهای IR می توانند به راحتی آن را تشخیص دهند.

اینها با استفاده از یک دوربین تصویربرداری حرارتی ضد آتش تخصصی (TIC) که نوعی دوربین ترموگرافیک و گرماسنج است، حس می شوند. این دوربین ها فرکانس های ساطع شده از اشعه های مادون قرمز را در محدوده پهنای باند 1.1 میکرومتر و بالاتر حس کرده و هشدار می دهند.

گازهای داغی که از آتش ساطع می‌شوند، الگوهای منحصر به فردی در طول موج های IR ایجاد می‌کنند که می‌توان آنها را در دوربین تصویربرداری حرارتی در آشکارساز مشاهده کرد. با این حال، گفته می‌شود که این نوع دستگاه ها و تجهیزات قبل از اینکه بتوانند وجود آتش را حس کنند و نسبت به آن پاسخ دهند، نیاز دارند که شعله سوسو بزند.

مزایا و معایب دتکتورهای  IR

یک عیب اصلی دتکتورهای مادون قرمز این است که تقریباً تمام تشعشعات اشعه می‌توانند توسط آب یا بخار آب جذب شوند. این امر باعث می‌شود که حسگرهای مادون قرمز در فضای باز نسبت به آتش‌سوزی واکنش نشان ندهند.

از آنجایی که اشعه مادون قرمز نه تنها از شعله‌های آتش ساطع می‌شود، بلکه ممکن است از سایر سطوح گرم مثل کوره‌ها، لامپ‌ها و غیره نیز به وجود آید، بنابراین خطر هشدار و اعلام حریق کاذب در این نوع دتکتورها هم وجود دارد. در ضمن زمانی که آب روی لنز ردیاب این دتکتورها وجود داشته باشد یا زمانی که مستقیم در معرض نور خورشید قرار بگیرند، دقت دتکتور شعله ای IR تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

  1. کاربرد دتکتور شعله ای مادون قرمز 
    1. مناطق خطرناک

    2. تجهیزات فرایند نیمه هادی

    3. انبار ها

    4. دفاتر

دتکتور شعله ای مادون قرمز دوگانه (IR/IR flame detector)

فلیم دتکتور مادون قرمز دوگانه (IR/IR) با مقایسه سیگنال آستانه در دو محدوده اشعه مادون قرمز قادر به تشخیص و اعلام حریق هستند. یک سنسور این نوع دتکتورها 4.4 میکرومتری است و دی اکسید کربن و سنسور دیگر آن، فرکانس مرجع را چک می‌کند.

این دتکتورها برای تشخیص انتشار CO2 سوخت های هیدروکربنی مناسب هستند. تشخیص حریق سوخت‌های غیر کربنی مثل هیدروژن، با حس کردن نوار پهنای آب انجام می‌شود.

دتکتور شعله ای مادون قرمز سه گانه (3IR flame detection)

آشکارسازهای مادون قرمز سه گانه یا چند مادون قرمزی از الگوریتم‌هایی برای سرکوب اثرات تشعشعات پس زمینه استفاده می‌کنند. چگونه؟ با مقایسه سه باند طول موج خاص و نسبت آنها در ناحیه طیفی مادون قرمز.

یک سنسور در این نوع دتکتورها، محدوده 4.4 میکرومتری و سنسور‌های دیگر آن طول موج‌های مرجع بالاتر و پایین تر از 4.4 میکرومتری را چک می‌کنند. این امر به دتکتور اجازه می‌دهد تا بین منابع IR غیر شعله‌ای و شعله‌های واقعی که CO2 داغ در فرآیند احتراق منتشر می‌کنند، تمایز قائل شود. در نتیجه، هم محدوده تشخیص و هم ایمنی محیط در برابر آلارم‌های کاذب به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

فلیم دتکتور‌های IR3 می‌توانند در کمتر از 5 ثانیه آتش سوزی‌های 0.1 متر مربع مخزن بنزین را تا فاصله‌ی حدودی 65 متری تشخیص دهند. اگر لایه‌ای از آب روی لنز آشکارساز‌های سه گانه قرار بگیرد، همانند دیگر انواع فلیم دتکتور‌های IR، مستعد کور شدن هستند.

آشکارسازهای شعله مادون قرمز چند طیفی (MSIR) MSIR Detector is an advanced multi-spectrum flame detector از طول موج های مادون قرمز زیادی برای تشخیص بیشتر تشعشعات تولید کننده شعله از منابع تشعشعی غیر تولید شعله استفاده می‌کنند. آنها می‌توانند به سرعت نسبت به آتش‌سوزی در فاصله حدود 60 متری، هم در داخل و هم در فضای باز واکنش نشان دهند.

آشکارسازهای شعله MSIR همچنین قادر به تشخیص شعله حتی در میان دودآلودترین آتش‌ها هستند و به احتمال زیاد به دلیل وجود هر گونه نور، نور خورشید یا سایر اجسام داغ در محیط اطراف، آلارم کاذب ایجاد نمی کنند. به طور معمول، آشکارسازهای MSIR بهترین ایمنی را در برابر این هشدارهای کاذب ایجاد می کنند.

دتکتورهای شعله ای نزدیک مادون قرمز (Near IR array Flame Detector)

آشکارساز شعله نزدیک مادون قرمز یا دتکتورهای شعله بصری، برای تشخیص شعله به دستگاه ها و تجهیزاتی مثل دستگاه اتصال شارژ (CCD) نیاز دارند. زمانی که نور از آتش ساطع می شود، تصویری از شعله در این دتکتورها تشکیل می‌شود. سپس دستگاه، تصویر دیجیتال را از طریق تجزیه و تحلیل فیلمی که از تصاویر دیجیتال تشکیل شده، پردازش می کند و پی به وجود آتش می برد.

لازم به ذکر است که دامنه فرکانس این دتکتورها در حدود 0.7 تا 1.1 میکرومتر است. این دتکتورها مطمئن ترین فناوری را برای تشخیص آتش سوزی و اعلام حریق دارا می باشند.

تستر دتکتور شعله چگونه کار می‌کند؟

اگرچه اکثر فلیم دتکتور‌ها دارای تستر درونی هستند اما خودآزمایی (Self Test) آشکارساز شعله کافی نیست. طبق توصیه‌های سازمان استاندارد‌های NFPA و طبق درخواست گواهی نامه SIL2، شما باید حداقل یک بار در سال یکپارچگی کل سیستم Fire Alarm خود را آزمایش کرده و از صحت کارکرد آن اطمینان حاصل کنید. این به معنای انجام یک تست Loop کامل سیستم از دتکتورها گرفته تا سیم کشی و کنترل پنل و حتی اطلاع رسانی مدارات هشداردهنده‌ آژیر، فلاشر و زنگ) نیز است. تنها راه برای انجام ایمن این کار، بدون روشن کردن آتش واقعی، استفاده از یک شبیه ساز شعله خارجی است.

تستر دتکتور شعله

تستر دتکتور Spectrex، General monitor، VINE SYS و … از معروف‌ترین‌ها هستند و برای شبیه سازی یک شعله آتش، لامپ تست به صورت خودکار و در مقادیر از پیش مشخص شده، فعال می‌شود و دتکتور‌های هر برند با تستسر مخصوص خود تست می‌شوند.

فلیم دتکتور را کجا می توان نصب کرد؟

دتکتور شعله گران‌ترین نوع آشکارسازهای حریق محسوب می‌شود که البته سریع‌ترین و دقیق‌ترین آشکارساز نیز است. کاربرد آن بیشتر در نواحی صنعتی و مکان‌هایی است که حساسیت بسیار بالا دارند. انواع آشکارسازهای شعله بسته به ناحیه‌ای که در آن استفاده می‌شوند به دو دسته متفاوت تقسیم می‌شوند:

  • فلیم دتکتور معمولی
  • فلیم دتکتور ضد انفجار EX

دتکتور‌های UV برای محیط‌های داخلی مناسب هستند و در محیط‌های بیرونی باید از MSIR استفاده کرد. استفاده و کاربردهای معمول از دتکتور شعله معمولا در شرایط زیر انجام می‌شود:
هرجایی که مواد قابل احتراق زیادی وجود داشته باشد.
در مواردی که نیاز به واکنش فوری به شعله وجود داشته باشد.
هر جایی که مناطق بدون نظارت‌اند و به اطفاء حریق خودکار نیاز دارند.
هر جایی که سرمایه‌گذاری کلان انجام شده و باید از آن محافظت شود.

کاربردهای دتکتور شعله

  • انبارهای صنعتی
  • انبار مواد محترقه و محل ذخیره سوخت
  • کارخانه های تولید مواد شیمیایی
  • فروشگاه های عرضه مواد شیمیایی
  • پمپ بنزین ها و ایستگاه های گاز
  • کارگاه های جوشکاری قوس الکتریکی
  • نیروگاه های برق و نیروگاه های هسته ای
  • صنایع نفت و گاز و پتروشیمی
  • ایستگاه های هیدروژن
  • ایستگاه های ترانسفورماتور
  • تونل های زیرزمینی
  • صنایع بازیافت
  • اتاق های تست موتور و اتاق های رنگ
  • فروشگاه های چوب
  • معادن و صنایع وابسته
  • پالایشگاه‌ها
  • ترمینال‌های بارگیری بنزین 
  • آشیانه‌ی هواپیما
  • ایستگاه‌های پمپاژ خط لوله
  • غرفه‌های اسپری رنگ خودرو
  • تاسیسات تولید مهمات
  • سلول‌های آزمایش موتور جت
  • سکوهای حفاری و غیره

مکان های قابل نصب دتکتور شعله ای

چه نکاتی را در هنگام خرید دتکتور باید در نظر گرفت؟

در این قسمت برای اینکه به شما کمک کنیم تا بفهمید که چه نوع آشکارساز شعله ای ممکن است نیاز داشته باشید، چند نکته اصلی وجود دارد که باید در نظر بگیرید، از جمله:

تاسیسات شما از چه نوع سوختی استفاده می کند؟ الکل ها؟ گازوئیل؟ LNG/LPG؟ حلال ها؟ یا یک چیز دیگر؟ درک ویژگی های قابل اشتعال سوخت به شما کمک می کند تا فناوری تشخیص شعله نوری مورد نیاز خود را تعیین کنید.

آیا انواع دیگری از انرژی تابشی مانند جوشکاری قوس الکتریکی، اجسام داغ یا نور مستقیم خورشید در محل تأسیسات شما وجود دارد؟ دتکتوری که شما خریداری می کنید، باید بتوانند بین منابع انرژی غیر آتشی و شعله های واقعی تفاوت و تمایز قائل شود.

در صورت وقوع آتش سوزی، خطر ذرات معلق در هوا چقدر است؟ دود، روغن، گریس و برخی بخارات شیمیایی می توانند محدوده تشخیص واحد UV/IR را کاهش دهند! بنابراین اگر دود شدید یک نگرانی برای شما است، باید فناوری MSIR را در نظر بگیرید.

آیا آشکارساز را می توان نزدیک منبع احتراق احتمالی قرار داد یا باید نسبتاً دورتر از منبع قرار گیرد؟ دستگاه چه محدوده و وسعتی را می تواند نظارت و مانیتورینگ کند؟ واحدهای مختلف UV/IR و MSIR  محدوده تشخیص و میدان دید (FOV) متفاوتی را ارائه می دهند. برای اینکه بهترین محدوده را پوشش دهید، محیط خود را با مشخصات دستگاه مربوطه مطابقت دهید.

مشاوره و آموزش نحوه انتخاب بهترین آشکارساز شعله

از آنجایی که برند‌های بسیار زیادی در بازار وجود دارد، تشخیص اینکه کدام نوع آشکارساز شعله می‌تواند بهترین انتخاب برای تأسیسات شما باشد، دشوار خواهد بود. بهترین کاری که شما در هنگام خرید دتکتور می‌توانید انجام دهید این است که، با یک مهندس حفاظت در برابر حریق (مهندس حریق) صحبت کنید. مهندس حریق یا همان FPE می‌توانند طبق نیازهای خاص و نوع خطرات آتش سوزی منحصر به فرد شما، طراحی خوبی با نرم افزار 3D و طراحی Performance based design را پیشنهاد دهند.

دیجی فایر مرکز تخصصی سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق است و از 3 واحد تشکیل شده است:

  • واحد آکادمی برای آموزش‌ سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق توسط اساتید بین المللی
  • واحد مهندسی برای طراحی، نظارت، اجرای سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق
  • واحد بازرگانی برای تأمین کالاهای مورد نیاز برای پروژه‌های کشور

کارشناسان مجرب و متخصص دیجی فایر می توانند در زمینه انتخاب دتکتور مناسب به شما مشاوره دهند. کافیست با شماره های 22421050-021 و 22421040-021 تماس بگیرید.  

سوالات متداول در مورد دتکتور شعله

آشکارساز شعله سنسوری است که برای تشخیص فوری وجود آتش سوزی طراحی شده است تا در سریع ترین زمان ممکن نسبت به وجود آتش واکنش نشان دهد. به طور معمول، یک آشکارساز شعله نه تنها وجود آتش را تشخیص می دهد، بلکه معمولاً سیستم های حفاظت و اطفا حریق را نیز با استفاده از روش های مختلف فعال می‌کند.

پالایشگاه‌ها

شرکت‌های نفتی و گازی

صنایع و معادن بزرگ

کارخانه‌جات صنعتی

انبار‌های مواد شیمیایی و پر خطر

و به طور کلی تمام صنایع و اماکن پر خطر و با ارزش

دو نوع آشکارساز های شعله ای رایج عبارتند از: دتکتور ترکیبی ماوراء بنفش و مادون قرمز (UV/IR) و دتکتور مادون قرمز چند طیفی Multi IR

بر خلاف آشکارسازهای ساده UV یا IR، دتکتورهای UV/IR و Multi IR به بیش از یک طیف انرژی نورانی، حساس هستند. بنابراین احتمال کمتری دارد که هشدار کاذب ایجاد کنند. هر دو فناوری در محیط‌های داخلی یا خارجی به خوبی عمل می کنند و مدت زمان ری اکشن و پاسخگویی شان نسبت به وجود آتش، بسیار سریع است.

از ویژگی های دتکتورهای شعله ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حساسیت آن نسبت به نور بالاست.
  • زمان واکنش و پاسخگویی آن سریع است.
  • استفاده از آن ساده است.
  • حساسیت و دقت آن قابل تنظیم است.
  • به محدوده شعله پاسخگو است.
  • ولتاژ کاری آن بین 12 تا 30 ولت است.

انتخاب دتکتورها و آشکارسازها به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • خطرات آتش‌سوزی منحصر به فرد تأسیسات شما و نوع تشعشعاتی که این آتش‌سوزی‌ها ساطع می‌کنند
  • شرایط محیطی تاسیسات شما
  • اندازه مکان و مرکز شما (یا ابعاد منطقه حفاظت شده)
  • اهمیت زمان ری اکشن و پاسخ آشکارساز شعله به تأسیسات شما
  • اهمیت میزان رد هشدار کاذب آشکارساز شعله
  • جریان هوا و رطوبت هیچ تأثیری بر عملکرد آنها ندارد.
  • از کلیه آشکارساز‌ها می‌توانند وجود آتش را اعلام کنند.
  • هم در فضای باز و هم بسته می‌توان از آنها استفاده کرد.
  • در صورت طراحی اصولی آلارم‌های کاذب بسیار کمتری دارند.

این دتکتورها در هر دو محیط باز و بسته کاربرد دارند و قابلیت نصب در محیط ها و فضاهای داخلی (Indoor) و محیط ها و فضاهای خارجی (Outdoor) را دارند.

برخی از موقعیت ها حساس و خطرآفرین می باشند! در نتیجه در اینگونه محیط ها نمی توان به وسیله شعله، عملکرد دتکتور را تست و آزمایش کرد. در این گونه محیط ها از شبیه سازهای شعله به نام تستر دتکتور شعله Flame detector tester استفاده می شود.

کیفیت ساخت، جنس بدنه استیل و آلومینیوم، نوع شعله و امواج تشخیص دهنده و سنس کننده، طیف و محدوده قابل تشخیص توسط دتکتور، معمولی بودن یا درجه ضد انفجاری بودن دتکتور، کشور و برند تولید کننده و… جزو فاکتورهایی هستند که می‌توانند بر قیمت این دتکتور تأثیر بگذارند.

محصولات مرتبط

فلیم دتکتور واینسیس VINE SYS NX-IR4-Q (IR4)

تماس بگیرید
ساخت کشور

کره جنوبی

شاخض IP

IP67

نوع آشکارساز

شعله

طول پوشش

۸۰ متر

فلیم دتکتور هانیول Honeywell Flame FS24X

تماس بگیرید
ساخت کشور

امریکا

شاخض IP

IP66

نوع آشکارساز

شعله

طول پوشش

۹۰ متر

فلیم دتکتور واینسیس VINE SYS NX-IR4-T (IR3)

تماس بگیرید
ساخت کشور

کره جنوبی

شاخض IP

IP67

نوع آشکارساز

شعله

طول پوشش

۸۰ متر

دتکتور شعله آپولو XP95 Flame Apollo (UV)

تماس بگیرید
Model

55000-022

Part Number

55000-022

Sensor Type

uv

Spectral Response

UV 185 to 260nm

Response Time

4 seconds

Sensitivity Ranges

0.1m2 n-heptane at 25m

Field of View

90° Cone

Supply Wiring

Two-wire Supply , polarity insensitive

Communication Protocol

Apollo XP95 or Discovery digital protocol (or any development of it). Peak to Peak 5-9V

Operating Voltage

17-28V DC

Quiescent Current

2.3 mA

Alarm Current

4.2 mA

Alarm Indicator

2 red light Emitting Diodes (LEDs)

Operating Temperature

-40 °C to + 70 °C

Ingress Protection

IP66

Operating Humidity

95% , non–condensing

Housing Material

White Polycarbonate , V-0 rated to UL94

Certifications

Class 1 or 3 , , EN54-10 , LPCB

Manufacture

Apollo

4 دیدگاه در “دتکتور شعله یا فلیم دتکتور چیست؟

  1. مهندس صمیمی گفت:

    سلام با تشکر از مقاله بسیار مفید و ارزشمند شما
    آیا شما درزمینه ای تامین تجهیزات فعال هستید ؟؟

    1. مهندس سروری گفت:

      سلام. بله جناب مهندس
      در حال حاظر برند Spectrex, Honeywell, Detectorsinc, Det-tronics امریکایی رو تامین می‌کنیم، البته برند‌های اروپایی و کره‌ای هم داریم.
      روی واتساپ یا تلگرام و یا تماس مستقیم می‌تونید در خواستتون رو ارسال کنید و ما سریعا بررسی می کنیم.

  2. مهدی زینلی گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید.
    مهندس عزیز ..
    کارخانه ای داریم که در آن از flam detector استفاده کرده ایم و در محل نصب این تجهیز دستگاه پرینتری داریم که روی شیشه چاپ میزند و برای خشک کردن رنگ از لامپهای uv استفاده شده است .و به همین دلیل زمانی که دستگاه شروع به کار میکند، سیستم فایر آلارم بکار میافتد.
    آیا میشود جلوی لنز دتکتور از طلق uv 400 استفاده کنیم.و آیا پیشنهادی در این رابطه دارید؟
    ممنونم از پاسخ تان.
    ارادتمند : مهدی زینلی

    1. مهندس سروری گفت:

      سلام مهندس زینلی عزیز
      در ابتدا بایستی طراحی شما مورد بازنگری قرار بگیره، در محلی که منابع UV موجود باشه، نبایستی از دتکتور‌های شعله یو‌وی استفاده کرد!
      شما میتونید در این سالن از آشکارساز IR و یا UV/IR استفاده کنید.
      در مرحله بعدی بایستی این نکته رو در نظر داشته باشید که هرگونه تغییر در دتکتور این قطعه رو از استاندارد خارج می‌کنه و در ضمن وقتی شما یه فیلتر برای عدم رسیدن نور ماورابنفش به سنسور رو داشته باشید، قطعا دتکتور شما یو‌وی منتشر شده از حریق واقعی رو هم تشخیص نخواهد داد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *