طراحی لوله کشی آتش نشانی ساختمان

طراحی لوله کشی آتش نشانی ساختمان چگونه است؟ آتش سوزی حادثه ای است که می‌تواند همه چیز را در یک چشم به هم زدن نابود کند. برای جلوگیری از این اتفاق غیرمترقبه همواره رعایت اصول ایمنی در دستور کار ساخت و ساز ساختمان ها، اداره ها، کارگاه های بزرگ و … قرار می‌گیرد. به طور کلی هر ساختمان بلند و بزرگ باید از نکات ایمنی پیروی کند تا در صورت بروز آتش سوزی، کم ترین خسارت به ساکنین و افراد وارد شود. نصب اسپرینکلر یا کپسول های آتش نشانی در طبقات از جمله موارد این نکات هستند.

فهرست محتوا

اما تمام این موارد منوط به سیستم های اطفا حریق نمی شود. در زمان راه اندازی ساختمان و رعایت استاندارد ها بایستی به طور دقیق طراحی لوله کشی آتش نشانی ساختمان هم انجام شود. اگر علاقه مند به دانستن استاندارد لوله کشی آب آتش نشانی در ساختمان و نحوه تست آن هستید، پس این مقاله را از دست ندهید!

طراحی لوله کشی آتش نشانی ساختمان به چه صورت است؟

همانطور که در مقدمه مطلب بیان کردیم؛ ساختمان های بلند و تجاری می‌بایست از یک سری اصول استاندارد جهت ایمنی در برابر حوادث آتش سوزی تبعیت کنند تا در زمان وقوع آتش سوزی تلفات جانی و مالی به کم ترین حالت خود برسد. به همین علت در اینگونه ساختمان ها از انواع سیستم های اطفا حریق مثل شیر آتش نشانی، اسپرینکلر و جعبه های آتش نشانی و انواع کپسول آتش نشانی استفاده می‌شود. اما نکته مهم قضیه اینجاست که استفاده از سیستم های خاموش ساز آتش به زیر ساخت نیاز دارند، به همین خاطر طراحی لوله کشی آتش نشانی ساختمان با دقت و حوصله به منظور ایجاد زیر ساختی مناسب صورت می‌گیرد.

برای مثال جعبه آتش نشانی در برخی سازمان ها به دلیل استاندارد لوله کشی آب آتش نشانی بصورت روکار یا توکار نصب می‌گردند تا از مسیری به سیستم اصلی لوله کشی متصل شوند.

طراحی لوله کشی آتش نشانی باید تحت نظارت کارشناسان سازمان آتش نشانی باشد تا همه جوانب در آن لیست شده و مورد سنجش قرار گیرد.

استاندارد لوله کشی آتش نشانی در ساختمان بر پایه چیست؟

استاندارد لوله کشی آتش نشانی در ساختمان

شاید برایتان سوال باشد طراحی لوله کشی آتش نشانی ساختمان چگونه است، در این قسمت با ساخت استاندارد لوله کشی آب آتش نشانی آشنا می‌شویم و از نحوه تست لوله های آتش نشانی حرف خواهیم زد. به طور کلی سیستم لوله آتش نشانی در ساختمان باید پیرو نکات زیر باشد:

  • طراحی لوله کشی آتش نشانی ساختمان حتماً باید تحت نظر متخصصین مربوطه انجام شود تا نصب جعبه آتش نشانی در طبقات ساختمان به طور کاملاً اصولی صورت گیرد
  • برای نصب و ساخت سیستم بارنده های خودکار (خرید اسپرینکلر) باید نظر تکنسین آتش نشانی در اولویت قرار داشته باشد
  • در ساخت و ساز لوله کشی آتش نشانی، کارگاه های تولیدی و انبارهای بزرگ می‌بایست یک حوضچه مجهز به سیستم پمپاژ و تولید برق اضطراری در نظر گرفته شود. تمامی این کارها تحت نظارت کارشناش صورت می‌گیرد
  • در طراحی استاندارد باید یک لوله را مستقیم از کف ساختمان تا بالاترین ارتفاع آن برای منبع پشت بام در نظر گرفت، به این دلیل که فشار سیستم های لوله کشی را بتوان تامین نمود
  • برای طراحی لوله کشی آب آتش نشانی تر یا خشک حتماً نظر کارشناس باید لیست شود.

این موارد در راستای ایمنی ساختمان همواره باید رعایت شوند، همچنین نحوه تست لوله های آتش نشانی یک امر مهم پس از طراحی لوله کشی آتش نشانی می‌باشند. در ادامه مقاله به این بحث خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید!

حتما بخوانید: حقوق و مزایای آتش نشانی

چگونه نحوه تست لوله های آتش نشانی انجام می‌شود؟

چگونه نحوه تست لوله های آتش نشانی انجام می‌شود

پس از طراحی لوله کشی آتش نشانی ساختمان باید از عملکرد به موقع آن ها مطمئن شد. به همین علت نحوه تست لوله های آتش نشانی امری بسیار مهم می‌باشد. تست لوله به ما این امکان را می‌دهد تا از سلامت لوله و تجهیزات وابسته به آن اطمینان حاصل کنیم تا در زمان وقوع آتش سوزی دلمان به سیستم اطفا حریق ساختمان خوش باشد!

تست کردن فشار موجود در لوله آتش نشانی ساختمان حیاتی است، انجام این تست ها به دو روش صورت می‌گیرد:

  • اولین روش به این صورت است که میزان تحمل فشار لوله آتش نشانی در ساختمان اندازه گیری می‌شود. این کار با استفاده از یک فشار سنج، فشار درون لوله را به هنگام جریان گذری آب و هوا محاسبه می‌کند.
  • در این روش، تست خرابی لوله صورت می‌گیرد، به این صورت که از یک طرف آب را به درون لوله هدایت کرده و از طرف دیگر لوله را می‌بندند. این کار تا زمانی ادامه پیدا می‌کند تا فشار آب عملاً لوله را تخریب کند. در اینگونه تست ها، لوله آتش نشانی باید فشاری بالغ بر 45 بار را متحمل شود. اگر عکس این قضیه اتفاق افتد یعنی فشار آب، لوله را تخریب کند لوله مناسب نصب در ساختمان نمی‌باشد.

این دو روش در مراحل اولیه ساخت لوله کشی آتش نشانی انجام می‌شود. یک لوله مناسب بایستی از پس این دو تست سربلند بیرون بیاید تا بتواند در استاندارد لوله کشی آب آتش نشانی قبول شود.

حتما بخوانید: خطرات کپسول co2

نتیجه گیری

کلیه ساختمان هایی که ارتفاع بلندی دارند، بایستی مطابق با دستور عمل های اصول ایمنی، طراحی لوله کشی آتش نشانی در ساختمان را به دقت تحت نظارت کارشناسان تایید از طرف سازمان آتش نشانی انجام دهند.

بر طبق استاندارد لوله کشی آب آتش نشانی، قبل از نصب سیستم های اطفا حریق حتماً باید از سلامت لوله های ساختمان همچنین وجود زیر ساخت های آن اطمینان حاصل کرد. به همین دلیل، لوله آتش نشانی در ساختمان باید تست شوند. نحوه تست لوله های آتش نشانی هم به دو روش سنجش فشار درون لوله و تخریب لوله صورت می‌گیرد.

ضرورت استفاده از سیستم های هوشمند و اطفا حریق امروزه امری ضروری جهت مقابله با حوادث ناخواسته مانند آتش سوزی می‌باشد. نکات گفته شده در این مقاله از جمله طراحی لوله کشی آتش نشانی در ساختمان کمک شایانی به یادگیری امور فنی در این زمینه می‌نماید.

امیدواریم با خواندن این مقاله، اطلاعات تان درباره نحوه تست لوله های آتش نشانی، طراحی و کاربرد آن ها افزایش یافته باشد. لطفاً نظرات خود را با توجه به این مطلب با ما در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *