معرفی انواع ماشین آتش نشانی در ایران و جهان

قبل از معرفی انواع ماشین آتش نشانی باید بدانید در قدیم حمل وسایل اطفا حریق کاری بسیار دشوار بود و آتش نشانان باید خود به تنهایی تمام وسایل را جابه جا می‌کردند، اما با گذشت زمان و اختراع ماشین، قدمی بزرگ برای ماموران آتش نشانی برداشته شد.
کلیه ماشین‌های آتش نشانی که تاکنون تولید شده‌اند از قدرت بالایی برخوردار هستند، زیرا کشش این ماشین‌ها باید به حدی باشد تا بتوانند سیستم‌ها و وسایل اطفا حریق را حمل کنند. در این مقاله دیجی‌ فایر انواع ماشین آتش نشانی و تجهیزات ماشین آتش نشانی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

فهرست محتوا

آشنایی با ایستگاه های آتش نشانی و انواع آن‌ها

ایستگاه های آتش نشانی و انواع آن‌ها

احتمالاً در طول پرسه زدن در شهر با ایستگاه‌های آتش نشانی برخورد کرده باشید. شاید اولین چیزی که نظر همه را به خود جلب می‌کند، ماشین‌های بزرگ قرمز رنگیست که انواع گوناگونی از تجهیزات اطفا حریق را بر روی خود سوار کرده‌اند. نکته مهم اینجاست که هر ایستگاه، از ماشین آتش نشانی متفاوتی استفاده می‌کند. این ایستگاه‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند:

ایستگاه آتش نشانی تک کاربره

این ایستگاه‌ها به منظور جلوگیری و مقابله با سوانح آتش سوزی در سطح شهر، انواع تجهیزات ماشین آتش نشانی را در اختیار دارند. بد نیست بدانید ایستگاه‌های تک کاربره تنها مسئولیت اطفا حریق را بر عهده ندارند، بلکه با استفاده از انواع ماشین آتش نشانی می‌توانند با سوانح دیگری به غیر از آتش سوزی مقابله نمایند.

ایستگاه آتش نشانی دو کاربره

در این ایستگاه‌ها، از انواع خودرو آتش نشانی و ابزارآلات مخصوصی که در جهت امداد و نجات ساخته شده‌اند استفاده می‌کنند. این پایگاه‌ها علاوه بر اطفا حریق آتش سوزی، توانایی پوشش دهی و مقابله با حوادث دیگر به غیر از آتش سوزی را دارند. نجات افراد محبوس شده در چاه یا گرفتار در سیلاب از جمله وظایف ایستگاه‌های آتش نشانی دو منظوره است.

ایستگاه آتش نشانی چند کاربره

این نوع پایگاه‌ها سطح پیشرفته‌تری از تجهیزات ماشین آتش نشانی را در اختیار خود دارند تا در مواقع حساس بتوانند عملکرد بالایی را ارائه بدهند. خودرو‌های حامل فوم آتش نشانی، ماشین‌های نور افکن، خودرو‌های نرده بان دار، ماشین‌های مجهز به بیل مکانیکی و تانکر بر آب از جمله ماشین‌های آتش نشانی هستند که در این مراکز نگهداری می‌شوند.

به طور کلی هر نوع پایگاه آتش نشانی بسته به نوع نیاز، از تجهیزات ماشین آتش نشانی استفاده می‌کنند. می‌توان گفت ایستگاه‌های چند کاربره با توجه به این که از تجهیزات و ابزارآلات پیشرفته‌تری استفاده می‌کنند. عملکرد بهتری نسبت به سایر پایگاه‌ها خواهند داشت.

در ادامه مطلب شما را با انواع ماشین آتش نشانی آشنا خواهیم نمود. اگر دوست دارید تا بدانید ماشین آتش نشانی ایران، از چه تجهیزاتی برخودار است. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید!

حتما بخوانید: لوله کشی آتش نشانی ساختمان

معرفی انواع ماشین آتش نشانی ایرانی پرکاربرد در حوادث آتش سوزی

معرفی انواع ماشین آتش نشانی ایرانی پرکاربرد

بله، ماشین آتش نشانی ایران هم مانند سایر خودروهای اطفا حریق کشورهای پیشرفته از تجهیزات سنگین و حرفه‌ای بهره می‌برد. این تجهیزات ماشین آتش نشانی را می‌توان به چند دسته تقسیم نمود.

  1. ماشین آتش نشانی پیشتاز
  2. خودرو آتش نشانی پسرو
  3. ماشین آتش نشانی تانکر آب
  4. ماشین‌های آتش نشانی امدادی و نجات

ماشین آتش نشانی پیشتاز

اینگونه ماشین‌های آتش نشانی از ابزارهایی نظیر لوازم هیدرولیکی و برقی نجات و امداد، وسایل پیشرفته آب رسانی، تانکر آب و پمپ مکنده برخوردار هستند. شاید برایتان سوال باشد چرا اسم این ماشین آتش نشانی را پیشتاز گذاشته‌اند؟ اسم گذاری این خودرو آتش نشانی به این دلیل است که در هنگام اعزام، این ماشین به عنوان اولین خودرو در صف قرار می‌گیرد و به نوعی پرچم‌دار در رده ماشین‌های آتش نشانی است.

خودرو آتش نشانی پسرو

این خودرو آتش نشانی همچون ماشین پیشتاز از تانکر آب و تجهیزات مختلف استفاده می‌کند. ویژگی این ماشین، تک کابین بودن آن است که این اجازه را می‌دهد تا ظرفیت آب تانکر بیش‌تر شود. این خودرو در زمان اطفا حریق تامین آب رسانی را به خوبی انجام می‌دهد.

ماشین آتش نشانی تانکر آب

این ماشین وزن بسیار سنگینی دارد، زیرا آبی به حجم 12 هزار لیتر را در یک تانکر حمل می‌کند. این خودرو به غیر از تجهیزات آب رسانی از ابزارآلات دیگری بهره نمی برد و فقط در زمان آتش سوزی‌های گسترده به محل مذکور اعزام می‌شود.

ماشین‌های آتش نشانی امدادی و نجات

تجهیزات ماشین آتش نشانی امدادی طوری طراحی شده است تا بتوانند در زمان مناسب، در صحنه حادثه اعزام شوند. برای حوادثی که نیاز به نجات افراد پر رنگ است، بیشتر از وانت‌های پر قدرت به عنوان خودرو امدادی استفاده می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت ماشین‌های آتش نشانی پیشرو یا پیشتاز از بهترین خودرو‌های موجود هستند زیرا به طور گسترده‌ای از تجهیزات کافی جهت مقابله با آتش سوزی و نجات افراد استفاده می‌کنند.

نتیجه گیری
در هر شهر و ناحیه یا منطقه‌ای بسته به نوع نیاز آنجا، پایگاه‌های آتش نشانی باید حضور داشته باشند. مثلاً در مناطق پر خطر که احتمال وقوع حادثه در آن‌ها زیادتر است، ایستگاه‌های آتش نشانی در نزدیکی این ناحیه‌ها ساخته می‌شوند تا در لحظه بروز حوادث ماشین آتش نشانی به موقع در صحنه حاضر شود.

با پیدایش و تولید ماشین‌های آتش نشانی، حمل وسایل و ابزارهای گوناگون اطفا حریق بسیار آسان‌تر و بهتر شد. با بکارگیری از انواع خودرو آتش نشانی، ماموران به سرعت اعزام می‌شوند تا از سلامت جان افراد محافظت کنند.

در این مقاله از دیجی فایر سعی کردیم شما را با انواع ماشین آتش نشانی و تجهیزات ماشین آتش نشانی آشنا کنیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

با توجه به این مقاله، آیا شما در مسیر خود با ایستگاه‌های آتش نشانی را برخورد کرده‌اید؟ به نظر شما ماشین آتش نشانی ایران می‌تواند جوابگوی تمامی سوانح غیر از آتش سوزی باشد؟ اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید حتماً با ما در میان بگذارید.

1 دیدگاه در “معرفی انواع ماشین آتش نشانی

  1. خانم سرحدی گفت:

    مقاله‌ ی خوبی بود، خیلی ممنونم از اطلاعات مفیدتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *