توپ اطفا حریق چیست

برای پیشگیری از آتش سوزی، دور نگهداشتن مواد اشتعال‌زا از تابش مستقیم نور خورشید و رعایت اصول ایمنی جزو اولین کارهایی است که باید انجام دهیم. در هر حال، آتش سوزی یک حادثه غیرقابل پیش بینی است. در صورت بروز آتش، استفاده از کپسول‌های آتش نشانی با اینکه می‌توانند کمک خوبی کنند، اما همیشه جوابگو نیستند. برای رفع این مشکل، توپ اطفا حریق به وجود آمد؛ در نتیجه توپ اطفا حریق، از پیشرفته‌ترین محصولات آتش نشانی به شمار می‌رود.

قدرت و کارایی توپ ضد حریق در خاموش سازی آتش بالا بوده و استفاده از آن برای هر شخص بسیار ساده و آسان است. در این مطلب قصد داریم درباره این گوی آتش نشانی صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید!

فهرست محتوا

توپ اطفا حریق چیست؟

آتش سوزی یک حادثه غیرمترقبه است که در صورت بروز آن، سالانه انسان‌های زیادی جان و مال خود را از دست می‌دهند. استفاده از انواع کپسول‌های آتش نشانی مانند کاربرد کپسول آتش نشانی co2 یک راه مناسب جهت خاموش سازی حریق می‌باشد، اما مشکل کپسول‌ها در این است که حتماً یک فرد باید هدایت آن را برعهده داشته باشد. این کار امکان دارد روند کنترل آتش را کند نماید.

برای رفع چنین مشکلاتی، محققان دست به نوآوری جالبی زدند که در نهایت منجر به اختراع توپ اطفاء حریق شد. این ابزار با نام‌های دیگری نظیر توپ ضد حریق، توپ آتش نشانی، گوی آتش نشانی و گوی اطفاء حریق روانه بازار شده است.

گوی آتش نشانی نوعی خاموش کننده اضطراری آتش است و جزء تجهیزات اطفا حریق محسوب می‌شود که قدرت بالایی در از بین بردن شعله های آتش دارد. این توپ ابزاری خوش ساخت و کاربردی جهت اطفاء انواع کلاس‌های آتش سوزی می‌باشد. محبوبیت استفاده از این خاموش کننده به قدری زیاد است که شاید برای همیشه کپسول های آتش نشانی را بازنشسته کند!

این گوی‌های قدرتمند از گسترش آتش سوزی جلوگیری کرده و عملکرد مطلوبی از خود نشان می‌دهند. از نگاهی دیگر، استفاده از توپ ضد حریق می‌تواند برای ما در لحظه آتش سوزی زمان بخرد تا نیروی‌های آتش نشانی به موقع در صحنه اعزام شوند. در این قسمت کاملا با اینکه توپ اطفای حریق چیست آشنا شدید. برا آشنایی با نحوه عمل توپ اطفا حریق، با ما همراه باشید.

توپ اطفا حریق چگونه کار می‌ کند؟

توپ اطفا حریق چگونه کار می‌کند

با دیدن این توپ‌ها شاید اولین چیزی که به ذهن‌تان برسد، صرفاً یک اسباب بازی‌ برای کودکان باشد، اما این طور فکر نکنید! این توپ ابزاری موثر جهت خاموش کردن آتش بکار می‌رود. در سوانح آتش سوزی تنها کاری که بایستی انجام دهید پرتاپ این توپ به درون کانون آتش است.

گوی آتش نشانی بلافاصله در دمای 70 درجه سانتی گراد بصورت اتوماتیک منفجر شده و عملیات خاموش سازی را تا شعاع 5 متر انجام می‌دهد. وسیله‌ای بسیار کارآمد که توسط آن جان انسان دیگر به خطر نخواهد افتاد.

فناوری بکار برده در این توپ اطفاء حریق، به طوری است که پس از منفجر شدن صدایی تا حدود 120 دسیبل منتشر خواهد کرد. این آلارم یک هشدار صوتی مناسب جهت خبردار کردن ساکنین محل خواهد بود تا در اسرع وقت به کمک شما بشتابند.

عملکرد خوب و هزینه پایین توپ اطفا حریق

این توپ در ابعاد کوچک و بزرگ تولید شده است که بسته به نوع استفاده می‌توانید برای آن یک نگه دارنده تهیه کنید. بسیاری از شرکت ها، مراکز تولیدی و صنعتی و سازمان های اداری که نیاز مبرمی به سیستم اطفاء حریق دارند، از این گوی‌های آتش نشانی استفاده می‌کنند.

حتما بخوانید: انواع سیستم اطفای حریق و اجزای آن

مزیت و کاربرد استفاده از توپ ضد حریق

مزیت و کاربرد استفاده از توپ ضد حریق

همانطور که گفتیم، در سوانحی که منجر به آتش سوزی می‌شود، ثانیه به ثانیه برای ما اهمیت دارد، چون در اثر یک غفلت، حجم شعله‌های آتش بیش‌تر خواهد شد. در این مواقع نمی‌توان منتظر رسیدن ماموران آتش نشانی شد، زیرا حرارت ممکن است همه چیز را در یک چشم بهم زدن تبدیل به خاکستر کند!

توپ اطفاء حریق کاربردی موفق جهت خاموش سازی از خود نشان داده است. در زیر به برخی از مزیت‌ها و ویژگی‌های مهم گوی آتش نشانی اشاره می‌کنیم:

  • استفاده از آن بسیار راحت است. تنها کافیست توپ را درون آتش بیاندازید تا در کسری از ثانیه عمل اطفاء حریق را انجام دهد.
  • نیاز به فردی برای خاموش سازی آتش نیست. به این معنی که افراد بدون هیچ آسیبی می‌توانند حریق را خاموش کنند.
  • این محصول برخلاف کپسول‌های آتش نشانی، از وزن کمی برخوردار است و همین ویژگی آن را به راحتی قابل حمل می‌کند. وزن این گوی کمتر از یک و نیم کیلوگرم است. این وزن پایین، سبب شده تا کودکان نیز قادر به جابه‌جایی آن باشند.
  • به کار گیری پلاستیک ضد آب در ساختار توپ اطفا حریق، سبب شده تا رطوبت و آب خوردگی نتواند هیچگونه آسیبی به آن وارد کند.
  • اتوماتیک بودن این وسیله، کار را ساده می‌کند. این گوی اطفاء حریق با قرارگیری در آتش، خود به خود منفجر شده و شعله‌های آتش را خاموش خواهد کرد.
  • اطفاء حریق گوی آتش نشانی به مراتب قدرت بیش‌تری نسبت به کپسول آتش نشانی دارد.
  • هزینه ساخت پایین به همراه کاربرد بالای توپ اطفا حریق، سبب شده تا امروزه بسیار پرطرفدار گردد.
  • این توپ با فضاهای کوچکی نظیر رستوران‌ها، اتاق‌‌ها، اتومبیل‌ها و… نیز سازگار و مناسب می‌باشد.
  • محتویات این گوی قدرتمند، پودر آتش نشانی می‌باشد. این پودر غیرسمی بوده و هیچگونه آسیب و خسارتی به انسان و محیط زیست وارد نمی‌کند.
  • اگر حجم آتش سوزی به حدی وسیع باشد که فرد نتواند وارد محدوده حریق شود تا اقدام به خاموش سازی کند، استفاده از گوی آتش نشانی می‌تواند سبب کاهش گستردگی آتش شود و راهی برای اقدامات بیشتر و جلو رفتن مراحل کار آتش نشان ها شود.

توپ اطفاء حریق به دلیل قدرت بالا، کم حجم بودن و هزینه ساخت پایین اش، عملاً جایگزینی برای کپسول آتش نشانی شده است.

تفاوت گوی اطفاء حریق با کپسول‌ آتش نشانی

تفاوت گوی اطفاء حریق با کپسول‌ آتش نشانی

این توپ‌ها به دلیل کوچک بودن و هزینه ساخت پایین آن‌ها، بسیار مورد توجه سازمان‌ها و مراکز بزرگ اعم از صنعتی و فروشگاهی قرار گرفته‌اند. استفاده از توپ‌های ضد حریق، کاری بسیار راحت بوده و نیازی به هدایت آن جهت اطفاء آتش سوزی نیست. کافیست آن را به سوی آتش پرتاب کرده تا به طور خودکار عملیات خاموش سازی صورت گیرد.

کار با کپسول‌های آتش نشانی برای بعضی افراد گمراه کننده است، اما در توپ ضد حریق این مورد صدق نمی‌کند. همچنین فردی که در خاموش کردن آتش سوزی از کپسول استفاده می‌کند، به ناچار با شعله‌های آتش رو در رو می‌شود که به نوبه خود خطر بزرگی برای او در پی دارد، اما استفاده از گوی آتش نشانی، راهی امن و مناسب جهت اطفاء حریق خواهد بود.

کارکرد توپ اطفا حریق به حدی راحت است که یک کودک هم می‌تواند از آن در مواقع ضروری استفاده نماید. این گوی ضد حریق، شعله‌هایی به شعاع 4 الی 5 متر را می‌تواند به سادگی خاموش کند.

حتما بخوانید: اسپرینکلر چگونه کار می کند

نتیجه گیری
آتش سوزی در سرتاسر جهان افراد زیادی را به کام مرگ می‌کشاند. پیشگیری‌های مناسب جهت عدم بروز این سانحه، با رعایت اصول ایمنی و دور کردن مواد اشتعال‌زا می‌تواند میسر شود.

با بروز شدن نوآوری و سطح علمی در حوزه اطفاء حریق، امروزه از گوی آتش نشانی برای ایمن کردن ساختمان‌های کوچک و بزرگ استفاده می‌کنند. این توپ‌ها به قدری طرفدار پیدا کرده‌اند که دیگر کسی به سراغ کپسول‌های آتش نشانی قدیمی نمی‌رود.

عملکرد مناسب، قیمت پایین و استفاده راحت از آن، فاکتورهایی است که این ابزار را نسبت به دیگر خاموش کننده ها متمایز می‌کند.

در این مقاله از سایت دیجی فایر سعی کردیم شما را با توپ‌های ضد حریق آشنا کنیم تا در مواقع لزوم آگاهی لازم را داشته باشید. آیا به نظر شما از توپ اطفاء حریق می‌توان جهت خاموش کردن انواع آتش سوزی‌ها استفاده کرد؟ لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

10 دیدگاه در “توپ اطفا حریق چیست؟

  1. خردمند گفت:

    سلام
    استاندارد و قیمت توپ اطفاء حریق را بفرمائید. بهمراه مشخصات دقیق آن
    خردمند
    سرپرست واحد ایمنی و آتش نشانی حرم مطهر

    1. tatco گفت:

      سلام
      برای دریافت اطلاعات با دفتر شرکت تماس بگیرید و یا با شماره واتس آپ 09190161050 در ارتباط باشید.

  2. مهرداد حدادی گفت:

    درود بر شما
    هر توپ اطفاء حریق چند سال تاریخ انقاء دارد؟

    1. admin گفت:

      معمولا بستگی به کمپانی سازنده دارد ولی برند Elide Fire طول عمر این توپ‌ها را ۱۰ سال است. متن کمپانی را برایتان در زیر قرار می‌دهم:
      The product’s performance is 5 years, during which no inspection or maintenance is required.
      The Elide Fire® ball is protected by an international patent and complies with EC regulations NB 1395.
      The manufacturing process is certified ISO 9001: 2008 (Quality Management).

  3. مهرداد حدادی گفت:

    اصلاح میکنم ( تاریخ انقضاء )

    1. admin گفت:

      خواهش می کنم

  4. غلامی گفت:

    سلام بغیر از توپ پودر توپ گازی CO2 وجود دارد لطفاً راهنمایی بفرمایید ممنون

    1. مهندس سروری گفت:

      سلام، این توپ ها عموما ساخت چین و هند هستند و هنوز تاییدیه های جهانی نظیر UL رو دریافت نکردن، البته من هنوز هیچ جا تاییدیه ای ندیدم! لذا فعلا نمیتونم پیشنهاد بدم

  5. خالق گفت:

    متریال استفاده شده در گوی چی می‌باشد

    1. مهندس سروری گفت:

      سلام. این توپ در تایلند اختراع شده و گواهی ثبت اختراع بین المللی داره، فرمولاسیون مواد شیمیایی و خاموش کننده اون تحت لایسنس شرکت هست و در اختیار عموم قرار نیست. طبق اطلاعات سایت تولیدکننده این محصول، Elide Fire Ball از یک پوشش فوم پلاستیکی سبک وزن، سفت و سخت با روکش بیرونی مقاوم در برابر سایش تشکیل شده است. در داخل آن یک چاشنی انفجاری و انواع مواد شیمیایی بازدارنده آتش، از جمله پودرهای خشک، واکنش دهنده‌های دو بخشی و اجزای مایع وجود دارد.
      امیدوارم اطلاعات فوق براتون مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *