شیر آب آتش نشانی چیست؟

به راستی می‌دانستید شیر آب آتش نشانی به چه صورتی کار می‌کند؟ اصلاً اسم دیگر آن یعنی ” شیر هیدرانت ” را تا به حال شنیده بودید؟ فایر هیدرانت نوعی سیستم اطفا حریق است که در مکان‌های مختلفی نصب می‌گردد تا در مواقع آتش سوزی ماموران آتش نشانی شیلنگ خود را به منظور شارژ آب به دریچه شیر اصلی آتش نشانی وصل کنند.

در این مقاله دیجی فایر می‌خواهیم شما را با زیر و بم شیر هیدرانت ایستاده آتش نشانی آشنا کنیم.

فهرست محتوا

شیر آتش نشانی چیست و به چند نوع تقسیم می‌شوند؟

شیر آتش نشانی چیست و به چند نوع تقسیم می‌شوند

برای مقابله با آتش سوزی، وسایل و سیستم های اطفا حریق زیادی وجود دارند مانند انواع سیستم اسپرینکلر، کپسول آتش نشانی و شیر آتش نشانی که در اینجا به طور مفصل به شیر آتش نشانی می‌پردازیم. این شیرها در مکان‌های حساس و مهم در سطح زمین نصب می‌گردند. ساختمان‌های بلند، مکان‌های تفریحی، آموزشی و سیاحتی از جمله مکان‌هایی هستند که ماژول شیر آتش نشانی باید در نزدیکی آن‌ها بکار برده شود.

شیر آتش نشانی به دو نوع تقسیم می‌شوند. انواع شیر آتش نشانی به شرح زیر است:

1. شیر هیدرانت ایستاده آتش نشانی

بسیاری از شما شیر هیدرانت  ایستاده آتش نشانی را با رنگ قرمز در گوشه به گوشه شهر دیده‌اید. این نوع شیر آب آتش نشانی، به شبکه آب و فاضلاب شهری متصل است که در شرایط حیاتی نظیر آتش سوزی ماموران آتش نشانی بتوانند از آن به منظور شارژ آب شیلنگ خود و تامین فوری آب استفاده کنند. اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح دهیم؛ شیرهای هیدرانت ایستاده آتش نشانی به دو دسته تقسیم می‌شوند. این شیرها را، بسته به نوع استفاده با لوله های خشک و تر می‌سازند.

• شیر آب آتش نشانی ایستاده خشک

شیر آتش نشانی ایستاده خشک

این نوع شیر هیدرانت، به طور پیش فرض از لوله خشک استفاده می‌کند. این بدین معنی است که شیر آتش نشانی ایستاده خشک، درون آب جریان ندارد و بخش فوقانی آن در خارج از سطح زمین بکار می‌رود. پس از باز نمودن شیر اصلی آتش نشانی، آب به درون لوله خشک هدایت می‌شود. همچنین این شیر هیدرانت از یک سیستم تخلیه اتوماتیک بهره می‌برد تا پس از بستن شیر اصلی، عملیات تخلیه در لوله صورت بگیرد.

مزایای شیر آب آتش نشانی ایستاده خشک

  • این نوع فایر هیدرانت، مجهز به مکانیزم ضربه گیر می‌باشد. در نتیجه اگر حادثه‌ای رخ دهد و به شیر آب آتش نشانی ایستاده خشک ضرباتی وارد گردد، آب از آن خارج نمی‌شود.
  • همچنین این شیر آب آتش نشانی، شکسته و خرد نمی‌شود. این ویژگی به دلیل بهره گیری از قطعات برنزی و به کار نبردن قطعات پلاستیکی در ساختار آن است.
  • رنگ به کار برده شده در شیرهیدرانت آتش نشانی ایستاده خشک، اپوکسی مقاوم می‌باشد. اینگونه رنگ امیزی سبب شده تا این شیر، در برابر خوردگی مقاوم گردد.
  • از شیر هیدرانت آتش نشانی ایستاده خشک می‌توان در نواحی سرد نیز بهره برد. این نواحی با خطراتی نظیر یخ زدگی مواجه هستند اما استفاده از این نوع شیر آتش نشانی دیگر جای نگرانی نمی‌گذارد.
  • این مدل شیر آتش نشانی، در شرایط کاری 12 بار و فشار کاری بالای 24 بار تست شده است. بنابراین فشار کاری این شیر هیدرانت بسیار بالا می‌باشد.
  • شیر آب آتش نشانی ایستاده ضدیخ، با مفاد استاندارد AWWWA-C502 و همچنین با استاندارد ملی شماره 2481، تطابق دارد.
  • همچنین تعویض، تعمیر و نگهداری اینگونه شیرها و قطعات آن، بسیار آسان می‌باشد.

• شیر آب آتش نشانی ایستاده تر

شیر آتش نشانی ایستاده تر

این نوع فایر هیدرانت از یک لوله تر استفاده می‌کند که دائماً آب به درون آن جریان دارد و بخش فوقانی آن‌ها در سطح زمین متصل است. مشکل اصلی این فایر هیدرانت‌ها این است که شیر اصلی ندارد و برای هر یک از خروجی‌ها یک شیر جداگانه در نظر گرفته اند.
فایر هیدرانت ایستاده آتش نشانی تر به این دلیل که از لوله ای پر آب استفاده می‌کنند، در مناطق سردسیر که امکان یخ زدگی وجود دارد اصلاً کاربرد ندارند و همچنین در برابر شکستگی لوله از سیستم ضربه گیر پشتیبانی نمی‌کنند تا مانع هدر رفت آب شوند. بنابراین مزایای شیر آب آتش نشانی ایستاده خشک را ندارد.

2. شیر آتش نشانی زیر زمینی

این نوع از فایر هیدرانت‌ها از یک لوله یکپارچه استفاده می‌کنند و کاملاً در زیر زمین نصب می‌شوند. ماژولی برای قطع و وصل شیر جریان آب دارند و همچنین از شیلنگ و اتصال دهنده شیر برای باز کردن آب برخوردار هستند.

تا این جای بحث به توضیح انواع شیر هیدرانت پرداختیم. اینک می‌خواهیم در قسمت بعدی با قوانین نصب شیر آتش نشانی آشنا شویم. همراه ما باشید!

حتما بخوانید: طراحی لوله کشی آتش نشانی ساختمان

قوانین و استاندارد‌ها در نصب شیر‌های آتش نشانی

قوانین و استاندارد‌ها در نصب شیر‌های آتش نشانی

شاید تعجب آور باشد؛ معمولاً شیر‌های آتش نشانی دچار سوء استفاده قرار می‌گیرند. به همین خاطر قوانینی مشخص و معین برای نصب فایر هیدرانت‌ها منصوب گردید تا از استفاده‌های نابه‌جا جلوگیری گردد. این قوانین عبارت اند از:

  • نصب شیر هیدرانت در فواصل تعیین شده تحت نظارت سازمان آتش نشانی و شهرداری صورت می‌گیرد و یکی از قوانین اصلی می‌باشد تا در سوانح آتش سوزی، ماموران آتش نشانی بتوانند از شیر هیدرانت استفاده مفیدی کنند.
  • پارک کردن یا سد معبر در مقابل فایر هیدرانت تا فاصله 5 متری ممنوع است، زیرا در لحظه بروز آتش سوزی، شیر آتش نشانی می‌بایست در دسترس باشد.
  • باز کردن شیر آب آتش نشانی، نیازمند ابزار و آچاری خاص بوده که این ابزار را تنها در اختیار آتش نشانان قرار می‌دهتد
  • شیر آتش نشانی بکار برده شده در مناطقی که به دور از آب شهری هستند بایستی از نوع خشک باشند، زیرا لوله فوقانی آن در سطح زمین است و لوله تحتانی آن در زیر سطح زمین به رود خانه یا یک حوضچه از پیش ساخته هدایت شده است که این اجازه را در موارد اضطراری به آتش نشانان می‌دهد تا با استفاده از سیستم پمپ خودکار، آب را از زمین مکیده و به سوی آتش تخلیه کنند.

حتما بخوانید: انواع ماشین آتش نشانی

نتیجه گیری

انواع سیستم‌های اطفا حریق جهت مقابله آتش سوزی به وجود آمده‌اند. یکی از این سیستم‌ها که در سطح معابر شهری استفاده می‌گردد؛ شیر آب آتش نشانی یا فایر هیدرانت می‌باشد. اینگونه شیرها از دو نوع لوله خشک و تر ساخته شده اند تا بتوانند در شرایط بحرانی آتش سوزی به آتش نشانان کمک کنند.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با شیر هیدرانت ایستاده آتش نشانی آشنا کنیم. امیدواریم به خوبی متوجه کاربرد شیر آب آتش نشانی شده باشید. اگر درباره این مقاله، سوالاتی پیرامون شیر آتش نشانی دارید، لطفاً با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *