کپسول آتش نشانی co2

کپسول آتش نشانی co2 یکی از انواع کپسول آتش نشانی می‌اشد. در حوادثی نظیر آتش سوزی، استفاده از کپسول‌های آتش نشانی راهکاری مناسب جهت اطفا حریق است. هر یک از این کپسول‌ها، ویژگی منحصر به فردی دارند و قدرت بالایی در خاموش سازی از خود نشان می‌دهند. به همین علت برای جلوگیری از آتش سوزی، کپسول‌های آتش‌نشانی متنوعی در ساختمان‌ها نصب می‌شود.

اگر می‌خواهید به پاسخ پرسش‌های کپسول آتش نشانی co2 برای چیست؟ و نحوه استفاده کپسول Co2 چگونه است؟ برسید، این مقاله دیجی فایر را از دست ندهید.

فهرست محتوا

کپسول آتش نشانی co2 از بهترین نوع‌ این خاموش کننده‌ها است. این خاموش کننده، اثر پذیری بسیار بالایی در اطفا حریق به ما ارائه می‌دهد. بگذارید در همین مقدمه بگوییم که این مقاله به شما دیدی مناسب در خصوص مشخصات کپسول آتش نشانی co2، خطرات کپسول co2 و کاربرد کپسول آتش نشانی co2 می‌دهد. البته باید بگوییم که سیستم اطفا حریق CO2 که در تصویر زیر آمده است نیز از این گاز استفاده می کند.

کپسول آتش نشانی co2

کپسول آتش نشانی Co2 برای چیست؟ و چه نوع آتش سوزی‌هایی را مهار می‌کند؟

در همین ابتدا بهتر است بدانیم که محتویات داخل این خاموش کننده چه می باشد. همانطور که از اسمش پیداست؛ کربن دی اکسید یا همان co2، گازی بی بو، غیر سمی و غیر قابل احتراق می‌باشد. چگالی این گاز نسبت به هوا کم‌تر بوده و به همین خاطر مقاومت خوبی در برابر الکتریسته دارد. به طور کلی می‌توان گفت که کپسول آتش نشانی co2 سه نوع آتش سوزی را می‌تواند به خوبی پوشش دهد. کاربرد انواع کپسول آتش نشانی co2 برای آتش سوزی‌های گروه A ،B و C می‌باشد و برای این گروه بسیار مناسب است.

کاربرد کپسول آتش نشانی co2

کاربرد کپسول آتش نشانی co2

مشخصات کپسول آتش نشانی co2  به گونه‌ای سازمان دهی شده است تا در انواع آتش سوزی مورد استفاده قرار گیرد. آتش سوزی‌هایی ناشی از:

مایعات سوختی و مواد قابل اشتعال

کپسول آتش نشانی co2، در آتش سوزی‌هایی که توسط مواد شیمیایی نظیر مخزن‌های رنگ، یا مایعات سوختی مانند مخزن‌های بنزین، مخازن نفت و… ایجاد می‌شوند، عملکردی مناسب دارد.

وسایل برقی و الکتریکی

استفاده از کپسول آتش نشانی co2 در آتش گرفتگی‌هایی که توسط اختلال در سیم کشی‌های ساختمان، فیوزها، وسایل برقی، ژنراتورها یا اتاق سرور کامپیوتر رخ می‌دهند، سبب اطفا حریق در کم‌ترین زمان ممکن خواهد شد؛ زیرا گاز co2 مقاومت الکتریکی بیشتری نسبت به هوا دارد و به سرعت می‌تواند آتش ناشی از وسایل برقی را مهار کند. در اینجا لازم است بگوییم که هدایت الکتریکی این گاز یک ششم هدایت الکتریکی هوا می‌باشد.

اگر به دید دیگری نگاه کنیم، آتش بر اثر سه عامل ماده قابل احتراق، حرارت و اکسیژن شکل می‌گیرد. در اینجا الکتریسیته به عنوان ماده قابل احتراق در اثر حرارت و ورود جریان اکسیژن، می‌تواند سبب آتش سوزی گردد.

استفاده از کپسول اطفا حریق co2 مانع دو عامل، یعنی ورود اکسیژن به کانون آتش و جریان الکتریسته خواهد شد. درواقع کپسول آتش نشانی co2 سبب خفه شدن آتش و به عبارتی مانع ورود بیشتر اکسیژن خواهد شد. همچنین گاز co2 خارج شده از این خاموش کننده سرد بوده و باعث از بین رفتن حرارت خواهد شد. در آخر می‌بایست بگوییم که کپسول آتش نشانی co2، خاموش کننده بسیار خوبی برای آتش سوزی ناشی از وسایل برقی و الکتریکی به شمار می‌رود.

مواد کربنی

خاموش کننده co2 جزو یکی از بهترین کپسول‌ها و تجهیزات اطفا حریق برای آتش سوزی‌های ناشی از مواد کربن دار می‌باشد. اگر دقت کرده باشید در مراکز نگهداری اسناد، نوار فیلم و … برای جلوگیری از آتش سوزی، از تعداد زیادی کپسول آتش نشانی co2 استفاده می‌کنند.

کپسول آتش نشانی co2، یکی از پرکاربردترین خاموش کننده‌های آتش نشانی جهت آتش سوزی‌های الکتریکی به شمار می‌آیند، چون در کسری از ثانیه مانع ورود اکسیژن به کانون حریق می‌شوند و آتش را به سرعت خاموش می‌کنند.

فکر کنیم دیگر دانسته باشید کاربرد کپسول آتش نشانی co2 تا چه حدی زیاد است! در قسمت بعد درباره مزایا و معایب این خاموش کننده صحبت خواهیم کرد. با ما در دیجی فایر همراه بمانید.

حتما بخوانید: کف آتش نشانی چیست

مزایا و معایب استفاده از کپسول‌های آتش نشانی co2

مزایا و معایب استفاده از کپسول‌های آتش نشانی co2

از جمله مزایای کپسول آتش نشانی co2 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گاز موجود در این کپسول، غیر سمی، بدون بو و غیر قابل احتراق است.
  • همه‌ی کپسول‌های آتش نشانی از گاز co2 برای فشرده سازی محتویات مخزن خود استفاده می‌کنند.
  • با بکار گیری کپسول اطفا حریق co2 می‌توان در کوتاه ترین زمان زنجیره آتش سوزی‌های ناشی از برق را قطع نمود.
  • کپسول آتش نشانی co2، در خاموش سازی آتش‌های کلاس A ،B و C بسیار پرکاربرد است و به سادگی به منافذ سطوح مشتعل شده وارد می‌شود. ورود این گاز به منافذ، سبب تسریع روند اطفا حریق خواهد شد.
  • گاز co2 باعث تخلیه سریع محتویات داخل کپسول می‌شود. این کار می‌تواند در کم ترین زمان به طور قابل توجهی از گستردگی آتش سوزی بکاهد.

از مزایای کپسول آتش نشانی co2 گفتیم. حال در ادامه به سراغ معایب و خطرات کپسول co2 می‌رویم. به طور کلی عیوب کپسول اطفا حریق co2 عبارت است از:

  • اگر این کپسول در مکان‌های بسته استفاده شود، سبب افزایش فشار هوا خواهد شد که این خود عاملی بسیار خطرناک برای فرد اطفا کننده می‌باشد.
  • کپسول co2 آتش نشانی باید با مقدار مناسبی بر روی حریق پاشش شود زیرا در صورت استفاده زیاد از این گاز، فرد اطفا کننده دچار کاهش دید و کمبود اکسیژن خواهد شد. به همین علت کاربرد کپسول co2 در محیط‌های بسته عملاً بسیار محدود و کم است.
  • اگر مشخصات کپسول آتش نشانی co2 را مطالعه کرده باشید، می‌دانید که غلظت کربن دی اکسید در آن بسیار بالا می‌باشد و می‌بایست پاشش آن بر روی حریق را با فاصله‌ای مناسب انجام دهید تا سلامتی افراد حفظ شود.

موارد فوق از مهم‌ترین خطرات کپسول آتش نشانی co2 می‌باشد. امیدواریم در نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی co2 تمامی جوانب را سنجیده باشید و پس از آن عملیات اطفا حریق را انجام دهید.

به یاد داشته باشید در فضای بسته به هیچ عنوان از کپسول co2 آتش نشانی استفاده نکنید، زیرا گاز co2 بدون علامت مثل بو می‌باشد و با غلظت بالایی که دارد می‌تواند سبب خفگی شود.

نتیجه گیری
آتش سوزی بلایی خطرناک و مخرب است که سالیانه صدمات بی شماری به افراد و محیط زیست وارد می‌کند. افزایش آگاهی در مقابل این حادثه می‌تواند باعث ایجاد گامی بلند جهت جلوگیری از آسیب‌های آتش سوزی شود. استفاده از انواع خاموش کننده‌های آتش، اقدامی مهم برای اطفا حریق می‌باشد. در بین کلیه خاموش کننده‌ها، کپسول آتش نشانی co2 بهترین عملکرد را در انواع آتش گرفتگی دارد.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با کپسول اطفا حریق co2 آشنا کنیم. با دانستن مشخصات کپسول آتش نشانی co2 می‌توانید بسته به نوع آتش سوزی، از این خاموش کننده استفاده نمایید. امیدواریم اکنون بدانید که کپسول co2 برای چیست و چه کاربردی دارد.

با توجه به این مقاله، نظرات خود را با ما در میان بگذارید. برای پاسخ به سوالات شما در قسمت دیدگاه ما با شما همراه خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *