انواع کپسول آتشنشانی

وقتی صحبت از انواع کپسول آتش نشانی به میان می‌آید، ذهن ما به مخزن‌های استوانه‌ای قرمز رنگ معطوف می‌شود. همه‌ی ما این خاموش کننده‌ها را با نام کپسول آتشنشانی می‌شناسیم. این کپسول‌ها با ترکیبات خاصی راهی بازار شده‌اند. کپسول‌های آتش نشانی انواعی دارند که با توجه به نوع آتش سوزی، مورد استفاده جهت اطفاء حریق قرار می‌گیرند. آگاهی از انواع کپسول‌های آتش نشانی و کاربرد آن‌ها به ما کمک می‌کند تا بتوانیم تصمیم مناسبی برای خاموش کردن شعله‌های آتش بگیریم. اگر علاقه مند به آشنایی با کاربرد انواع کپسول آتش نشانی هستید، با ما در دیجی فایر همراه باشید.

فهرست محتوا

انواع کپسول آتش نشانی

در نگاه اول، شاید تفاوتی بین کلیه کپسول‌های آتش نشانی پیدا نکنید، اما اگر کمی دقت کنید متوجه تفاوت در انواع این کپسول‌ها خواهید شد. شایان ذکر است که هر یک از این مخزن‌ها مربوط به نوعی از آتش گرفتگی می‌باشد. کاربرد انواع کپسول آتش نشانی متفاوت بوده و به کلاس بندی آتش سوزی وابسته می‌باشد.

اگر شما هم به دنبال خرید کپسول آتش نشانی برای محیط‌هایی نظیر ماشین، اماکن اداری، تجاری، مسکونی و … هستید می‌بایست به این نکات توجه داشته باشید. برای مثال در ابتدا باید مطابق با حجم فضای کاربری، ابعاد کپسول مورد نظر خود را در نظر گرفته و سپس آن را انتخاب نمایید. در اینجا لازم است بگوییم که انواع کپسول آتش نشانی، در پنج نوع کلی تقسیم بندی می‌شوند:

در ادامه مطالب قصد داریم مروری بر کلاس بندی آتش سوزی انجام دهیم تا بتوانید به سادگی با کاربرد انواع کپسول آتش نشانی آشنا شوید.

کلاس بندی آتش

به طور کلی آتش سوزی در 6 دسته کلی طبقه بندی می‌شود. در این قسمت هرکدام را به اختصار توضیح می‌دهیم.

  1. کلاس A : در این کلاس، آتش سوزی بر اثر مواد اشتعال‌زای خشک نظیر کاغذ، چوب و … رخ می‌دهد.
  2. کلاس B : آتش سوزی در این طبقه، از مایعات قابل اشتعال مانند نفت، بنزین و … ایجاد می‌شود.
  3. کلاس C : آتش گرفتگی یا احتراق بر اثر گازهایی نظیر هیدروژن، متان و بوتان در این کلاس رخ می‌دهد.
  4. کلاس D : فلزات قابل اشتعال از جمله پتاسیوم، آلومینیوم یا منیزیم سبب رخداد آتش سوزی خواهند شد.
  5. کلاس E : آتش سوزی‌هایی که با تجهیزات برقی مرتبط است، در این طبقه جای می‌گیرند.
  6. کلاس F : در این طبقه بندی، آتش سوزی به دلیل سوختن روغن‌های پخت و پز رخ می‌دهد.

با توجه به کلاس بندی‌های گفته شده، در قسمت بعدی به توضیح کاربرد انواع کپسول آتش نشانی می‌پردازیم. توجه داشته باشید که حتماً می‌بایست نوع هر آتش سوزی را به خوبی شناسایی کنید و همچنین از پیش با راه های خاموش کردن آتش آشنا باشید تا بتوانید در مواقع بروز آتش گرفتگی با استفاده از کپسول، کانون احتراق را خاموش نمایید.

انواع کپسول‌های آتش نشانی و کاربرد آن‌ها

با توجه به طبقه بندی آتش، انواع گوناگونی از کپسول آتش نشانی تولید شده‌ است. این کپسول‌های گوناگون کاربردهای مجزایی از یکدیگر دارند. شاید این موضوع کمی‌ گیج کننده به نظر آید اما نگران نباشید، در اینجا توضیح کامل و جامعی درباره هریک از این کپسول‌ها خواهیم داد. با ما در دیجی فایر همراه باشید.

کپسول خاموش کننده فومی

کپسول خاموش کننده فومی

کپسول خاموش کننده فومی، نوعی کپسول آتش نشانی است که در جهت خاموش کردن آتش سوزی‌های کلاس B مناسب می‌باشد. ترکیب استفاده شده در این کپسول، بر پایه آب است که می‌تواند در گروه آتش سوزی‌های A هم مورد استفاده قرار گیرند. نشان این کپسول با چسبی زرد رنگ مشخص شده است.

کاربرد این کپسول در آتش سوزی‌های ناشی از مواد اشتعال‌زا مانند: چوب، پارچه، کاغذ و همچنین مایعات قابل احتراق نظیر بنزین که در آتش گرفتن ماشین موثر است، می‌باشد. به هیچ عنوان از این نوع کپسول در جهت خاموش کردن آتش سوزی‌های ایجاد شده توسط وسایل برقی که در طبقه D قرار می‌گیرند استفاده نکنید؛ زیرا کپسول فومی بر پایه آب می‌باشد و در اثر پاشش آن، می‌تواند با الکتریسته واکنش شدیدی ایجاد کند و ممکن است سبب گسترش حریق آتش شود.

برای خاموش کردن آتش سوزی‌های ناشی از وسایل برقی، می‌بایست از کپسول آتش نشانی مخصوص برق استفاده نمود. خاموش کننده‌های فومی حرارت ناشی از مواد اشتعال‌زا را با کف خنک می‌کنند که این سبب کاهش سرعت کانون احتراق خواهد شد.

کپسول‌ های حاوی آب و گاز

کپسول‌ های حاوی آب و گاز

این خاموش کننده‌ها برای آتش سوزی‌های گروه A، بسیار مناسب هستند. از این کپسول برای اطفاء حریق مواد مشتعل‌زایی مانند فرش، مبلمان، اجناس چوبی یا کاغذی و … استفاده می‌شود. جهت فشار مناسب برای خاموش سازی آتش، از گاز فشرده‌ای به نام کربن دی اکسید یا همان Co2 در این کپسول استفاده می‌شود.
سیلندری به نام کارتریج در این نوع کپسول تعبیه شده است که عمل تامین فشار محتویات کپسول را برعهده دارد. به این نکته توجه داشته باشید زمانی که کارتریج آزاد شود، کپسول بی‌استفاده خواهد شد.

هر 2 سال یک بار بایستی سینلدر موجود در خاموش کننده را چک نمایید. در صورتی که بیش از 10 درصد وزن کارتریج کم شده باشد، باید آن را شارژ کرده تا کپسول قابل استفاده شود.

به دلیل وجود آب در ترکیبات این کپسول آتش نشانی، از آن در جهت خاموش کردن آتش سوزی‌های ناشی از وسایل برقی استفاده نکنید، زیرا آب رسانای الکتریسیته است. پاشش آب در این شرایط، فقط باعث افزایش شدت احتراق خواهد شد.

کپسول‌ های پودر و گاز

کپسول‌ های پودر و گاز

این نوع کپسول‌ ها به عنوان خاموش کننده گروه‌های A ،B و C شناخته می‌شوند. از کپسول‌های پودر و گاز نباید در فضاهای در بسته استفاده شود، زیرا پودر خشک به راحتی استنشاق شده و می‌تواند مشکلات جدی برای ریه‌های انسان ایجاد کند. پس از خاموش کردن آتش سوزی به وسیله این نوع کپسول، متوجه خواهید شد که تمیز کردن باقی مانده‌های مواد خروجی از آن اصلاً کار آسانی نخواهد بود.

این کپسول از ترکیب کلر سدیم، کلر پتاسیم و باریوم تشکیل شده است که پس از پاشش، یک لایه ضخیم روی شعله‌های آتش ایجاد می‌کند و باعث عدم رسیدن اکسیژن به کانون حریق خواهد شد.

شایان ذکر است که در آتش سوزی‌های مربوط به وسایل برقی بالای 1000 ولت، کپسول‌های پودر و گاز نمی‌توانند گزینه خیلی خوبی باشند، چون قدرت احتراق خیلی بیشتر از توان کپسول است.

از این کپسول می‌توان در تولیدی‌هایی مانند: جوش کاری، گاراژهای صنعتی و … استفاده نمود.

حتما بخوانید: چگونه آتش نشان شویم

کپسول‌ های حاوی مواد شیمیایی تر یا مرطوب

کپسول‌ های حاوی مواد شیمیایی تر یا مرطوب

خاموش کننده‌های شیمیایی مرطوب یا تر، برای استفاده در آتش سوزی‌های کلاس F، شامل روغن‌های پخت و پز طراحی شده‌اند. همچنین می‌توان آن‌ها را در آتش سوزی‌های کلاس A نیز بکار برد. اما به طور کلی خاموش کننده‌های پودر خشک با تشکیل سدی بین مواد اشتعال‌زا در مجاورت آتش، عملکرد بهتری نسبت به کپسول های شیمیایی در خاموش کردن شعله‌های آتش دارند.

رنگ برچسب این نوع خاموش کننده‌ زرد است. از کپسول‌های شیمیایی مرطوب می‌توان برای آتش سوزی‌های ناشی از چوب، زغال سنگ، پارچه، مقوا و کاغذ نیز استفاده کرد. از این نوع کپسول می‌توان در اماکنی نظیر آشپزخانه استفاده نمود.

کپسول حاوی دی اکسید کربن (Co2)

کپسول حاوی دی اکسید کربن (Co2)

خاموش کننده‌ CO2 معمولاً برای آتش سوزی‌های ناشی از وسایل و تجهیزات الکتریکی استفاده می‌شوند. درواقع از اصلی‌ترین نوع کپسول آتش نشانی، کپسول حاوی دی اکسید کربن می‌باشد که در اتاق‌های سرور مراکز بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع کپسول‌ها آتش گرفتگی کلاس B را هم خاموش می‌کنند.

دی اکسید کربن یا همان Co2 گازی بدون بو، غیر سمی و خنثی است که 1.5 برابر وزن بیشتری نسبت به هوا دارد. همین علت سبب کارایی خوب آن در زمان اطفاء حریق می‌شود. عملکرد این گاز به این صورت است که همانند سطحی روی آتش را می‌پوشاند تا مانع ورود اکسیژن به کانون حرارت شود.

این نوع کپسول‌ها محدودیت استفاده ندارند و می‌توان در محل‌هایی مثل دفاتر، اداره‌جات، سازمان‌ها و … آن‌ها را نصب نمود.

کلیه کپسول‌هایی را که نام بردیم هریک نقش خاصی را ایفا می‌کنند. با دانستن کارایی آن‌ها به سادگی می‌توانید در زمان خرید تجهیزات اطفا حریق انتخاب درستی داشته باشید و همین طور در زمان وقوع حادثه تصمیم گیری مناسبی را اخذ کنید. البته به غیر از کپسول آتش نشانی در سال‌های اخیر استفاده از توپ اطفا حریق برای خاموش کردن آتش رواج پیدا کرده است.

در ادامه به طرح سوالاتی که شاید پاسخ آن‌ها روزی به کارتان آید، بحث خود را به اتمام می‌رسانیم.

از کدام گاز در کپسول آتش نشانی استفاده می‌شود؟

به نظر شما گاز کپسول آتش نشانی چیست؟ بله، درست حدس زده‌اید! کربن دی اکسید یا همان Co2 پرکاربردترین گاز مورد استفاده در کپسول‌های آتش نشانی است، زیرا این گاز نسبت به سایر گازها، با هزینه کم‌تر و حتی ساده‌تر فشرده می‌شود. همچنین قدرت فشار این گاز به حدی است که سبب ایجاد سرعت پاشش و پرتاب ترکیبات خاموش کننده موجود در مخزن کپسول می‌شود. این سرعت عمل در خاموش کردن آتش بسیار موثر خواهد بود.

از دلایل دیگر استفاده از کربن دی اکسید می‌توان به این نکته اشاره کرد که در زمان فشرده سازی، دمای آن به طور محسوسی پایین می‌آید. در شرایط آتش سوزی این گاز حرارت شعله‌های آتش را کم‌تر کرده و از رسیدن اکسیژن مورد نیاز به کانون آتش سوزی جلوگیری خواهد کرد.

موارد استفاده از کپسول پودر و گاز داخل کپسول آتش نشانی چیست؟

موارد استفاده از این کپسول‌ها بیشتر از سایر خاموش کننده‌های دیگر می‌باشد. بیشتر سازمان‌ها و دفاتر از این نوع کپسول‌ آتش نشانی استفاده می‌کنند. دلیل استفاده از این خاموش کننده‌ها در این است که، در زمان آتش سوزی با قطع واکنش شیمیایی و اکسیژن می‌توانند مانع گسترش احتراق شوند. این نوع کپسول ها در آتش سوزی‌های گروه A, B, C و E کاربرد موثری دارند.

در این مقاله، شما را با انواع کپسول های آتش نشانی و کاربرد آن ها آشنا کردیم. به نظر شما از چه ترکیبات دیگری می‌توان جهت خاموش سازی آتش استفاده کرد؟ لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین برای پرسش سوالات خود می‌توانید همواره به قسمت دیدگاه ما مراجعه نمایید.

1 دیدگاه در “کاربرد انواع کپسول آتش نشانی

  1. بازتاب: آشنایی با شغل آتش نشانی {مراحل کار، حقوق و مزایا اتش نشانی} - بانک مشاغل پاخور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *