عوامل آتش سوزی ماشین

خدا نکند روزی گریبان گیر شما شود؛ آتش سوزی ماشین منظورمان است. این حادثه دلخراش در واقع مرگ تدریجی برای کسانی است که عاشق ماشین خود هستند. می‌بایست مطلع باشیم که در زمان آتش سوزی ماشین چه کاری باید انجام دهیم. حفظ خونسردی و آشنایی با اقدامات لازم در این گونه سوانح، دو نکته بسیار مهم می‌باشد. در این مقاله، به شما علت آتش گرفتن خودرو و اقدامات لازم در هنگام آتش سوزی خودرو را خواهیم آموخت. پس اگر علاقه مند به این بحث هستید. با ما همراه باشید!

فهرست محتوا

خدا نکند روزی گریبان گیر شما شود؛ آتش سوزی ماشین منظورمان است. این حادثه دلخراش در واقع مرگ تدریجی برای کسانی است که عاشق ماشین خود هستند. این یک حقیقت است که تقریبا همگی ما به سرعت علاقه داریم و با کارهای عجیب و غریبی چون لایی کشی، استفاده نا به جا از توان ماشین و … به نوعی میل خود را ارضا می‌کنیم. این اعمال باعث حوادثی غیرمتقربه خواهد شد که در این صورت خود را باید آماده هرگونه اتفاقی بکنیم.بر اساس چه دلایلی آتش سوزی ماشین رخ می‌دهد؟

براساس چه دلایلی آتش سوزی ماشین رخ می‌دهد

شاید از خود بپرسید علت آتش سوزی ماشین خودرو چیست؟ دلایل متعددی سبب بروز آتش گرفتن ماشین می‌شود. شاید خنده دار باشد! آتش سوزی ماشین، از استعمال دخانیات گرفته تا تصادفی کوچک هم امکان رخ دادن دارد. پس باید آگاهی خود را از عواملی که سبب این حادثه می‌شوند بالا ببریم. این عوامل به شرح زیر می‌باشند:

1. وقوع تصادف با ماشین یا اشیاء

قطع به یقین یکی از سوانح دردناک و دلخراش، تصادف وسایل نقلیه است. این حادثه صدمات روحی، جسمی و در شرایط بدتر، حتی مرگ سرنشینان را در پی دارد. اما یک لحظه فکر کنید اگر با وقوع تصادف، اتفاقی دیگری ننظیر آتش سوزی رخ دهد، در این لحظه چه باید کرد؟ مطمئناً اقدامات در هنگام آتش سوزی خودرو بیش از هر چیزی اهمیت پیدا می‌کند.

در صورت واژگونی خودرو و پاره شدن باک، امکان نشت بنزین بسیار محتمل است. در این لحظه ثانیه را غنمیت شمرده و پا به فرار بگذارید، زیرا همه چیز از کنترل شما خارج است. تنها کار مفیدی که می‌توانید انجام دهید این است که با فاصله‌ای مناسب از خودرو با ماموران آتش نشانی تماس بگیرید، تا آن‌ها در صحنه اعزام شوند.
حمل کردن سوخت در صندوق عقب خودرو از موارد دیگر تصادف و آتش گرفتن ماشین است. این عمل بسیار خطرناک است، زیرا حادثه هیچ گاه خبر نمی‌کند. به فکر عزیزان‌تان باشید و از این کار جداً خوداری کنید.

2. نقص فنی در موتور خودرو

آتش سوزی ماشین، می‌تواند بر اثر نقص فنی قطعات در بخش‌های داخلی خودرو یا قطعات ریز و درشت آن رخ بدهد. حتی اگر راننده حرفه‌ای همچون شوماخر باشید اما سر از مسائل فنی ماشین در نیارید، کلاه‌تان پس معرکه است. اما نگران نباشید، در اینجا شما را همانند تعمیرکاری حرفه‌ای خواهیم کرد. نقص فنی در موارد زیر را باید جدی بگیرید:

اختلال در سیستم برقی ماشین

اگر تحصیلات آکادمیک را گذرانده باشید، می‌دانید که هر جا سخن از برق و جریان آن به میان بیاید، امکان جرقه زدن و آتش سوزی بسیار محتمل است. قطعه‌ای به نام باتری، از مهم‌ترین بخش‌های سیستم برقی در خودرو محسوب می‌شود که در شرایطی امکان آتش سوزی را می‌تواند فراهم کند. اما به نظرتان در چه شرایطی؟! هنگامی که باتری در حال شارژ شدن است، تراکم هیدروژن در موتور شروع به افزایش می‌کند و می‌تواند سبب انفجار شود.

همچنین سیم کشی‌های نادرست خودرو هم می‌تواند عاملی برای آتش سوزی ماشین باشد. نصب سیستم صوتی، یکی از شایع‌ترین مواردی است که باعث اتصال سیم کشی‌های داخل اتوموبیل خواهد شد. یک سیم معیوب یا گره خورده می‌تواند سبب جرقه‌ای در رخداد آتش سوزی ماشین شود.

آتش گرفتگی ماشین‌های هیبریدی به دلیل تمام برقی بودن آن‌ها در مقایسه با خودروهای معمولی بسیار بیشتر است.

نشت مایعات از ماشین

مایعات داخل خودرو از طریق شیلنگ‌هایی به قطعات درونی اتوموبیل اتصال دارند. هرگاه به دلیل سوراخ شدن شیلنگ، مایع جاری از آن تخلیه شود امکان آتش سوزی ماشین بسیار زیاد خواهد شد. برای جلوگیری از حوادث ناشی از نشت مایعات از ماشین، همواره مواردی نظیر درپوش روغن را چک کنید تا از خظراتی چون ریختن روغن به زیر هود جلوگیری کرده و آن را تعمیر نمایید.

نشت مایع سوختی

هر موقع احساس کردید بوی بنزین سرتاسر کابین خودرو را گرفته است، بایستی سریعاً منشا این بو را پیدا کننید. شکستگی درپوش پمپ بنزین ماشین، یکی از علائم بوی شدید بنزین در داخل کابین ماشین است. در صورت سهل انگاری ممکن است نشت سوخت باعث تراکم فشار در باک اتوموبیل شده و آن را منفجر کند! پس توصیه می‌کنیم بوی بنزین را جدی گرفته و به دنبال رفع این مشکل باشید تا با جلوگیری از انفجار باک خودرو، سلامت خود و اطرافیان را حفظ نمایید. پیشگیری از آتش سوزی خودرو تنها با آگاهی و حواس جمعی صورت می‌گیرد.

گرم شدن مبدل‌های کاتالیستی

اگزوز ماشین، به عنوان یکی از مبدل‌های کاتالیستی شناخته می‌شود. این سیستم، نقش سوزاندن آلاینده‌های اگزوز را برعهده دارد. در شرایطی که اگزوزها بیش از حد توان خود آلاینده‌ها را بسوزانند، حرارت دیده شده و در نهایت سبب آتش سوزی ماشین خواهند شد.
شاید برای شما سوال شده باشد که در چه مواقعی اگزوز، آلاینده‌های بیش‌تری را می‌سوزاند؟ سوال جالبی است، این عمل به دلیل ناقص سوختن بنزین اتفاق می‌افتد و سبب درست کار نکردن موتور می‌شود، که در نهایت میزان آلاینده‌های بیش‌تری به سمت اگزوز هدایت خواهند شد و این اتفاق چیزی جز آتش گرفتن ماشین را رقم نمی زند!

3. تعمیرات اشتباه و نامناسب بدست افراد بی تجربه

نقش تعمیرکار را در رفع مشکلات ماشین خود جدی بگیرید. یک تکنسین بایستی وظیفه خود را به خوبی اجرا کند. پیشنهاد ما این است که همیشه به مراکز معتبر جهت رفع عیوب اتوموبیل خود مراجعه کنید، زیرا تعمیرکاری که از زیر کار در برود و وظایف محوله را به درستی انجام ندهد، تاثیر مخربی بر روی اتومبیل شما خواهد گذاشت.

به عنوان مثال تعمیر و تعویض موتور خودرو، باید با دقت و حوصله بالا صورت بگیرد. اگر بی رمقی چاشنی کار تعمیرکار باشد، در آینده نچندان دور آتش گرفتن موتور ماشین گریبان گیر شما خواهد بود.

آگاهی از موارد فوق، کمک شایانی به شما در جهت جلوگیری و پیشگیری از آتش سوزی خودرو خواهد کرد. در طول 100 سال گذشته که ماشین اختراع شده است، بشر با آزمون و خطا توانسته به نوعی خود را دور از آتش گرفتن ماشین نگه دارد.

همیشه در چک آپ ماشین خود کوشا باشید و در دوره‌های مختلف قطعات مهم خودرو را بازدید نمایید، زیرا نقایص فنی منجر به آتش سوزی ماشین خواهند شد.

اما در قسمت بعدی می‌خواهیم به سوالات پر تکرار که شاید روزی ذهن شما را درگیر کند، پاسخ بدهیم. پس تا انتهای مطالب همراه با ما باشید!

علت آتش گرفتن ماشین خاموش

ماشین هیچ گاه خود به خودی، دچار احتراق نمی‌شود مگر در شرایطی که:

• کم‌تر از چند ساعت از خاموش شدن آن گذشته باشد.

در صورتی که ماشین از نقایصی نظیر نشت مایع سوخت، اشکال در سیستم برق کشی و … رنج ببرد، آتش سوزی خودرو ممکن است رخ دهد. برای خاموش کردن اتش برق خودتان اقدام نکنید و حتما با آتش نشانی تماس بگیرید.

• مواد اشتعال زا در مجاورت ماشین باشد.
اگر مواد اشتعال زا نظیر خار و خاشاک در مجاورت خودرو باشد، کافیست هوایی گرم بر اثر تابش مستقیم نور آفتاب غالب شود تا پس از چند لحظه انفجار مهیبی را شاهد باشید!

این دو عامل، مهم‌ترین علت آتش گرفتن ماشین خاموش می‌باشند.

عوامل آتش سوزی ماشین

حتما بخوانید: لوله آتش نشانی در ساختمان

پیشگیری از آتش سوزی خودرو چگونه ممکن است؟

پیشگیری از آتش سوزی خودرو

دیگر فکر می‌کنیم با توضیحات کاملی که در قسمت‌های قبل به شما عزیزان دادیم، یک پا برای خودتان تعمیرکار شده باشید! پس فهمیدیم مراقبت از اجزای مهم و قابل احتراق خودرو بسیار مهم می‌باشد. نکاتی را گردآورده‎ایم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از آتش سوزی ماشین خود جلوگیری نمایید. این نکات عبارتند از:

  • در هر دوره مشخص با مراجعه به مراکز معتبر، ماشین خود را عاری از نقص کنید. تا از سالم بودن خودرو اطمینان کامل پیدا نکردید، به هیچ عنوان راضی به برگشت نباشید!
  • ماشین را در مکان‌هایی که در مجاورت با مواد اشتعال زا هستند به هیچ وجه پارک نکنید. مواد مشتعل زا همیشه به معنی بنزین، گازوئیل یا … نیست، بلکه تعدادی خورده چوب یا پوشال چوبی می‌تواند سبب احتراق شوند.
  • برخی‌ها عادت دارند باک ماشین‌شان را تا بیخ پر کنند! شما این گونه عمل نکنید، زیرا در صورت تصادفی کوچک امکان نشت بنزین از باک وجود خواهد داشت.
  • اگر موتور اتوموبیل بیش از حد داغ می‌کند، باید مراقبت بیش‌تری از آن بکنید و در صورت نیاز ماشین را نزد تعمیرکار ببرید. پس اگر می‌خواهید از آتش سوزی موتور ماشین‌ در امان بمانید، در اولین وقت آن را آماده تعمیر کنید.
  • در صورتی که بوی بنزین به مشام‌تان خورد، سریعا وضعیت بنزین و باک را بررسی کنید.
  • اگر بوی عجیب و جدیدی را استشمام کردید آن را جدی بگیرید. این بو می‌تواند ناشی از عیب و نقصی در خودروی شما باشد. کوچک‌ترین عیبی در خودرو می‌تواند سبب ایجاد آتش سوزی ماشین شود، پس نقص‌های ماشین را پشت گوش نندازید.
  • اگر جوان هستید و جویای نام، با دستکاری کردن صدای اگزوز کسی شما را ستایش نخواهد کرد. این کار به مرور زمان دچار نقص عملکرد سیستم اگزوز شده و خرابی این قطعه منجر به آتش سوزی خودرو خواهد شد.

حتما بخوانید: شرایط ورود به آتش نشانی

اگر ماشین آتش گرفت چه کنیم؟

اگر ماشین آتش گرفت چه کنیم

اگر عاشق خودرو شخصی‌تان باشید، شاید زمانی به این فکر بکنید که اگر ماشین آتش گرفت چه کنیم؟ اول از همه چیز آرامش و خونسردی را بر خود حاکم کنید؛ یعنی به طور وحشتناکی دست‌پاچه نشوید! می‌دانیم کاری دشوار است اما با رعایت نکات زیر می‌توانید تا حدودی فکر و ذهن‌تان را در این زمان حساس بکار بگیرید:

  • حواس خود را به کار گیرید تا بفهمید آتش سوزی ماشین از کدام قسمت است.
  • سرنشینان داخل ماشین را پیاده نموده و آن‌ها را به آرامش تشویق کنید.
  • حتی الامکان، ماشین دچار آتش گرفتگی را به دور از وسایل نقلیه منتقل نمایید.
  • حتما ترمز دستی اتوموبیل را بکشید تا با حرکت خود، به افراد حاضر در آن منطقه صدمه‌ای وارد نکند.
  • در شرایطی بدتر، اگر حریق خیلی گسترده بود که هیچ راهی برای اطفاء با استفاده از تجهیزات اطفا حریق پیدا نکردید، از خیر وسایل با ارزش خود در ماشین گذشته و پا به فرار بگذارید تا جایی که اثری از گرمای ناشی از حرارت آتش حس نکنید.
  • اگر حریق اطراف ماشین کم‌تر بود، می‌توانید با وسایلی نظیر انواع کپسول آتش نشانی یا استفاده مناسب از پتو، شروع به خاموش کردن آتش کنید.

با رعایت این نکات، می‌توانید باعث مدیریت بحران شوید و از صدمات بسیاری که آتش سوزی ماشین می‌تواند وارد کند، جلوگیری نمایید.

نتیجه گیری
ما هم مثل شما می‌دانیم که فکر کردن به حوادثی مانند آتش سوزی ماشین، چقدر می‌تواند دلهره آور باشد. اما به خاطر داشته باشید که تصادف و آتش سوزی خودرو، امری غیرمترقبه است. به همین جهت، همواره با آماده سازی خود با آگاهی از علت آتش سوزی خودرو و همچنین پیشگیری از آتش گرفتن خودرو، می‌توانیم تا حد چشمگیری در موقع حادثه شروع به اقدامات مناسب نماییم.

امیدواریم با حرف‌های گفته شده در این مطلب، شما به درک مناسبی از علت آتش سوزی ماشین رسیده باشید. همچنین با رعایت نکات مذکور، بتوانید اقدامات لازم در هنگام آتش سوزی خودرو را به نحو احسن انجام دهید.

اگر در خاطرتان تجربه‌ای از آتش سوزی ماشین دارید، به ما بگویید چه عواملی سبب بروز آتش گرفتگی خودرو شده بود؟ شما چه اقداماتی جهت رفع حریق کردید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *